JUGANT AL VOLTANT DE LA FEIXA DEL PAS NOU

Quan l'altre dia vaig pujar pel que vaig anomenar Canal del Pas Nou ja em vaig mirar aquesta possible feixa però com estava nevat vaig preferir-la deixar-la per un altre dia.
Avui feia molt de fred però era el dia ideal per tornar-me a perdre pels cingles del Pas Nou. El meu GPS  em vol abandonar després de fer avui tants tombs amunt i avall. Ara tinc informació per fer una excursió col·lectiva qualsevol dia d'aquest que agradarà als amics(gues del CEL. Us dono detalls de la sortida d'avui.
He pujat per la Feixa del Pas Nou, algun nom li tinc de posar, no? Li podia posar Feixa 1 d'Octubre però iguals els feixistes del 155 igual em posen a la garjola amb altres innocents porten ja dos mesos tancats.
Un cop dalt vaig a la punta de l'esquerra (error) i baixo per una canal selvàtica fins a la carretera. En un revolt com la volta ha estat curta decideixo tornar-me a enfilar-me amunt i trobo un sender... si, un sender, que em duu fins dalt i ara si que vaig a la punta de Lo Pelat on trobo les trinxeres i el bunquer de la Guerra Civil que em serveix per referència per baixar a la cova de l'Aigua. Mega amagada i que me la va ensenyar el meu Mestre excursionista, en Manel Cortés farà aviat 15 anys. Vam posar en pujar un munt de fites i veig que la gent hi baixa doncs el camí està ben fressat. Un cop dalt decideixo baixar per damunt de la feixa de Sant Serni i tornar a la carretera pel mateix camí que vaig descobrir l'altra vegada que vaig volta per aquests voltants. No he baixat per la Canal del Pas Nou perquè és molt dreta, i una cosa és pujar i una altra és baixar-hi...
Característiques:
Valoració: Excursió molt interessant que ens permet pujar per la Feixa del Pas Nou, pujar al tossal de Lo Pelat, pujar pel camí del contrafort, anar a la cova de l'Aigua, el grau de Sant Serni i retornar per la continuació de la Feixa de Sant Serni. Qui pot donar tant per tant poc...
Dificultat: Moderada, no sempre anem per sender i cal tenir un bon sentit d'orientació per muntanya.
Distància: 7,3 km.
Desnivell: 680 metres.
Temps total: 4 hores 12 minuts 
Itinerari circular

Descripció de l'itinerari:
Passat el km. 6 de la carretera L-913 de Vilanova de Meià a Llimiana aparco el cotxe i observo amunt una canal costeruda que puja entre parets i dalt una feixa que surt a la dreta. Agafo un corriol amunt que es veu transitat pels escaladors. De fet no agafo el més evident si no que prenc un d'uns primer metre més dret però després és qüestió d'anar seguint el traç dels escaladors i pujo sense gaire problema, dret i pedregòs.
17 min. Surto uns metres a l'esquerra de la canal i em trobo amb un petit mur que he de grimpar. La dificultat no arriba a PD (poc difícil) en la terminologia d'escalada. Després vaig un flanqueix a la dreta per tornar-me a posar a la canal. Coordenades UTM: 31T  x=337285  y=4654762.
Pujo uns metres per la canal fins arribar a l'inici de la canal. Una savina us indicarà que estem en el punt inicial.
29 min. Sortim de la feixa. Trobem una fita que ens indica que hem de sortir per l'esquerra de la paret. La feixa no és estreta, potser en començar, però després té entre tres i cinc metres d'amplada. Com anem a peu del cingle i extraplomat té paratges molt bonics.
La visió de la roca dels Arcs que tenim davant és corprenedora.
Sortim a la carena.Davant tenim una línia de torres de la llum. Volia baixar a la cova de l'Aigua, per arribar-hi primer he de localitzar el búnquer de dalt de Lo Pelat. Per dalt tot és pla així que em confonc i en lloc d'anar a la dreta vaig a l'esquerra.
43 min. Arribo a dues cabanes dels soldats republicans que defensaven aquesta posició. Després tornaré a pujar de la carretera i sortiré a la carena precisament en aquest punt. Coordenades UTM: 31T  x=337342  y=4654878
50 min. Arribo al cap d'un turó (1142 m.) i que jo prenc per Lo Pelat. També trobo trinxeres, potser no tan fondes com les d'aquest i em poso a buscar el búnquer. I venga a donar tombs i més tombs i no el trobo....
Penso que no tinc el dia. Després lligaré que era l'altre tossal on també hi ha una torre elèctrica i només hi ha una diferència de 14 metres.
Desorientat com estava - bé, una mica desorientat, tampoc penseu que estava perdut - havia que havia de travessar una barrancada i és el que vaig però aviat trobo molta vegetació i la barrancada és selvàtica - només recomanable pels enemics.
1 h 12 min. Surto a la carretera, després de travessar el rierol de Boix. Baixo cap a l'esquerra a buscar el cotxe. Però com l'aventura d'avui ha estat molt curta...
Després de passar un revolt molt marcat, en el km. 7, abandono l'asfalt i decideixo tirar muntanya amunt per un corriol, que de fet podia haver agafat abans.
Vaig trobant alguna fita encara que el camí té tota la lògica del món, doncs puja per una contrafort que va damunt d'un petit cingle.
1 h 30 min. Trinxera, i una mica més amunt les restes d'una cabana. Domina el Pas Nou. Coordeandes UTM: 31T  x=336939  y=4654911.
Sota meu tinc l'Escala del Pas Nou. Un dia d'aquests hauré de tornar a posar-hi el nas.
1 h 47 min. Cabana que he passat quan anava pel punt 43 min. de l'anada.
2 h 05 min. Arribo, ara si al tossal de Lo Pelat, envoltat de trinxeres. Al moment trobo el búnquer. Coordenades UTM: 31T  x=337638  y=4654318.
Un cop al búnquer trobo per sota una fita que m'indica el sender que baixa primer amb una tendència a l'esquerra, mirant avall. I després a la dreta amb algun punt una mica penjat.
2 h 24 min. Arribo a la cova de l'Aigua, només entrar-hi ja noto un canvi de temperatura doncs a fora fa força fred i dins s'està molt bé. 31T  x=337539  y=4654326. No és gaire gran. Posem-li una vintena de metres com a molt. Acaba amb una rampa ascendent que enguany no he pujat...
M'enfilo canal amunt posant alguna fita més.
2 h 39 min. El búnquer del Pas Nou. M'enfilo fins a la torre de Lo Pelat (1154 m.) i vaig seguint un tallafocs molt ample.
2 h 44 min. Deixo a l'esquerra el sender que va a la canal del Pas Nou. Continuo tallafoc avall.
2 h 54 min. Arribo a un fondalada. Remunto fins al peu d'una torre de la llum i veig que acaba amb un cingle. Potser el podria baixar però no cal, així que decideixo vorejar tot el cingle a l'esquerra.
3 h 11 min. Arribo al grau de Sant Serni. Davant tinc el cingle del castell de la Fabregada i les restes de l'ermita de Sant Serni enrunada.
Al grau de Sant Serni (Coordenades UTM: 31T  x=338058  y=4653993) no trobo cap fita però per la roca el pas està força marcat. un cop sota trobo un corriol que va planejant la muntanya.
3 h 35 min. Per l'esquerra s'incorpora el carrerany que puja per la feixa de Sant Serni. Seguim el camí que vaig fer l'altre dia.
Baixem entre matolls cercant el millor pas. I a força trams que tens la sensació que anem per un senderó però li manca continuïtat al traçat
3 h 50 min. Pas important doncs superem un mur que baixa de la paret i per sota la cosa es complica així que és un punt obligat, no gaire evident. Un cop hem superat aquest punt ja trobem un sender més digne que ens acompanyarà fins la carretera. Anirem trobant trencalls que s'enfilem cap a la muntanya que segurament recorren alguna via d'escalada.
4 h 02 min. Sortim a la carretera, prop d'una antiga pedrera. Anem a la dreta.
4 h 12 min. Arribem al cotxe i acabem l'itinerari circular.
Per obtenir el track de la sortida:

Powered by Wikiloc

Comentaris