EXPLORANT PEL PAS NOU DEL MONTSEC

Hi ha dies que surten les coses rodones, per exemple avui. Volia cercar un pas que hi ha damunt del Pas Nou al Montsec de Meià però havia massa neu per posar-me per un lloc on sabia que havia roca i, segurament, hauré de grimpar i el terra moll complicava massa el tema. Així que he hagut de buscar un pla B en el mateix Pas Nou i la veritat és que m'ha sortit una excursió fantàstica on he passat per una canal que l'anomenaré canal del Pas Nou, surto al cap de Lo Pelat on trobo el búnquer i les trinxeres colgades de neu. Baixo per una grau que vaig trobar l'altre dia quan baixava de la Paret del Temps, passo per la cova de les Monges o Castell de la Fabregada i finalment descobreixo la que he anomenat Feixa de Sant Serni que em duu damunt d'una canal que em deixa a tocar del cotxe. Ni volen. Hi he fet bona part del recorregut per corriols o terreny de bon passar.

Característiques:

Valoració: Excursió molt interessant doncs ens permet descobrir paratges inèdits i molt bonics. M'he quedat enamorat de la Feixa de Sant Serni entre d'altres belleses que trobareu per la ruta.
Dificultat: Moderada, doncs es va molta estona per corriols i cal tenir molt clar on es vol anar. El tram més difícil d'orientació es anar de la darrera torre de la llum a la paret del Temps.
Distància: 5,5 km.
Desnivell: 480 metres.
Temps total: 2 hores 53 minuts 
Itinerari circular

Descripció de l'itinerari:
Deixo el cotxe en una esplanada on havia hagut una extracció d'àrids. En el km. 5,5 de la carretera que va de Vilanova de Meià a Hostal Roig a l'entrada del Pas Nou. Surto per la carretera cap al nord (congost).
4 min. A la vora d'un senyal de trànsit agafo el que intueixo que és un corriol que fan anar els escaladors. Amb la neu no ho veig gaire clar. Més amunt aniré trobant fites. Tram dret amb pedruscall.
15 min. Supero un petit grau on es fa evident el sender. Hi ha trams que hi ha força vegetació però es puja amb relativa facilitat. Aquest tram l'he anomenat la Canal del Pas Nou per dir-ho d'alguna manera. Vaig amb tendència a la dreta.
38 min. El terrenys es va aplanant. Veig una fita més gran de les que he anat trobant. Penso que és l'indicació de baixada per localitzar la canal.
41 min. Arribo a una antiestètica torre elèctrica on comença un sender però vaig pel tallafoc amunt.
46 min. Assoleixo el cim del Pelat (1181 m.) al peu d'una altra torre de la llum. Al costat veig una profunda línia de trinxeres, ara colgades de neu. Sé que per allí hi ha el búnquer que em costa de localitzar. Sols és qüestió de seguir les trinxeres cap al precipici.
Hi ha una fita que indica la direcció a seguir per anar a la cova de l'Aigua que està colgada en el mig del cingle però amb la neu no hi penso pas anar-hi.
54 min. Finalment trobo el búnquer mig colgat de neu. Coordenades UTM: 31T  x=337638  y=4654318.
Retorno pel camí de pujada.
Castell de la Fabregada dins de la Cova de les Monges
1 h 03 min. Torno a passar per la primera torre elèctrica. Continuo pita avall seguint els fils de la llum.
1 h 08 min. Abandono la línia de la llum i me'n vaig per l'esquerra seguint un corriol que hauran fet els que es dediquen a mantenir el tallafocs de les torres de la llum.
Vaig sense sender definit cap a l'esquerra entre coscolls cercant sempre el millor pas. Volia anar més arran de cingle doncs l'altre dia vaig trobar un sender que de la paret del Temps (on hi ha la cova de les Monges - castell de la Fabregada) vaig trobar un sender prou interessant.
1 h 33 min. Retrobo el sender. Encara que si hagués anat arran de cingle hagués pogut arribar-hi abans. Una mica més enllà s'acaba la paret del Temps i podem baixar per un coster amb relativa facilitat.
1 h 46 min. Arribo a un coll (1005 m.), ja al peu de la paret. Coordenades UTM: 31T  x=338598  y=4653593. Segueixo un sender prou evident amb alguna fita.
1 h 52 min. Bifurcació. Agafo el sender de la dreta i amunt doncs vull anar a veure el castell de la Fabregada dins de la cova de les Monges.
1 h 56 min. Castell de la Fabregada o Cova de les Monges. Coordenades UTM:31T  x=338271  y=4653693.
Davant veig la Feixa de Sant Serni. Damunt del cingle hi ha l'ermita de Sant Serni enrunada.
Agafo el camí de tornada.
2 h Arribo a l'inici de la Feixa. Hi ha una construcció que sembla una pleta. Continuo per la feixa i trobo un lloc on he de grimpar. La roca es veu picada.
Continuo per la feixa on vaig trobant tota mena de parets que podrien correspondre a pletes pels animals però penso que també podrien ser habitatges. És un indret molt interessant doncs la roca dona un to molt agradable. No em canso de fer fotos.
2 h 18 min.  S'acaba la feixa i el corriol que la ressegueix s'enfila amunt. Hi ha força fites i alguna més que poso jo. Quan arribo dalt (Coordenades UTM: 31T  x=337870  y=4653452) volia anar a la dreta i visitar l'ermita de Sant Serni, però quan estic dalt intueixo que un corriol que surt a l'esquerra em pot dur al Pas Nou així que tiro cap a l'esquerra.
2 h 25 min. Passo per un primer balcó. Davant veig un altre.
2 h 29 min. Nova balconada suspesa. Damunt tenim el cingle del Pelat. No puc arribar a parlar de feixa. Trobo un corriol que podré seguir molta estona. No baixo de forma sobtada sinó que vaig flanquejant la muntanya.
Finalment perdo el corriol però baixo sense gaires dificultats.
2 h 53 min. Surto a la carretera al costat del cotxe tancant el cercle.
Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris