LA BATALLA DE MARGALEF

Estic venint de l'excursió dels Bessons i veig que encara tinc temps de fer una escapadeta al tossal de Margalef. Tot bé perquèl'altre dia el bon amic Jordi Cebolla em va comentar que havia una placa recordant la batalla que es produir aquí dalt. Jo no ho tenia pas present així que decideixo fer un tomb.
Una mica d'història:
Em pensava que la batalla havia estat durant la guerra dels Segadors. Error. Resulta que va ser durant la guerra del Francès. A grans trets els francesos que estaven assetjant la ciutat de Lleida van veure que veien a reforçar als assetjants i van decidir atacar també a les noves forces que foren derrotades en aquest indret i que van haver de fugir foragitadament.
Em pensava que com altres pobles de la Plana lleidatana havia quedat despoblat amb els Segadors, i tampoc, van ser els estralls de la pesta que van fer abandonar el llogarret. Al costat oposat de la rotonda hi ha l'imponent masia de Margalef que actualment fa serveis de restauració.
Aproximació:
Ens situem en la carretera de Lleida a Tarragona N-240, quan a l'alçada del km 79, entre Lleida i Juneda, hi ha una rotonda que ens permet anar a Torregrossa. Doncs en lloc d'anar a Torregrossa anem cap a Puigverd. Als poc metres d'agafar la carretera LV-7022 entrem a una finca plena d'arbres fruiters i aparquem. En un costat veiem un cartell que ens informa que estem en un espai protegit d'Interès Natural. Cap referència a la història.
Hem de pujar al turó de dalt i ho fem per un camí que va vorejant els camps, passant primer per la vora d'uns xops de dimensions prou rellevants, caldria 4 persones per voltar-los.
Finalment arribem dalt del turó i veiem la silueta de Sant Bertomeu - o sant Pere - de Margalef. Només queda la façana principal. Caminant per allí trobo dues sitges. Per acabar m'arribo al vèrtex geodèsic (271 m.) i veig que el terra ha estat rebaixat i la torreta ens queda una mica alta. Pel vessant nord crec veure una línia de trinxeres poc definida que serien de la Guerra Civil.
No trobo cap referència a la batalla ni cap cartell que indiqui com pujar al cap del tossal. Té un aspecte descuidat.


Comentaris