PEL CAMI DE LES FONTS DE SAPIERA

Avui al poble de Sapeira (Terreta) celebraven el II Enraonem on diferents persones parlaven d'un tema. Enguany era la Guerra Civil i el bon amic Lluís Colomés em va proposar que parles del nostre Grup de Recuperació de la Memòria Històrica del Centre Excursionista de Lleida. No hi ha res millor que vulguin que parlis de tu mateix així que no vaig poder declinar la invitació. A més sempre m'he sentit molt ben acollit en aquesta contrada. Fa uns anys vaig tenir ocasió de fer una guia excursionista  Sant Gervàs i muntanyes veïnes i des de llavors em trobo com a casa.
A en Lluís li vaig dir que pujaria a condició de poder anar al matí d'excursió i em va parlar d'un camí que havien rehabilitat que passava per 5 fonts. Això pintava bé
Valoració: Itinerari curt per descobrir un racó inèdit. Hem de reconèixer l'esforç de la gent de la Terreta per recuperar el seu patrimoni.
Dificultat: Baixa encara que cal tenir present que el fang poc dificultat força el recorregut.
Distància: 7 km.
Temps total: 2 hores 41 minuts
Itinerari circular

Sortim del nucli de Sapeira per un sender que recòrrer el vessant nord del poble. On trobem un cartell que ens indica la font. Anem entre roures que ara estan pintats pel color carn de les fulles dentades. Aquest primer tram és encisador.
11 min. Passem pel costat d'una cabana ara ensulsiada.
19 min. Travessem una llau (barrancada). Si hi ha fang cal anar amb alguna cosa més que amb compte. Pals de caminar molt recomanable. Nosaltres ens vam trobar amb fang que es va empegar a les nostres botes. Recordo el comentari del Cisco que va dir que quan va anar a la botiga va demanar unes botes lleureges... semblava el Franqueinstein.
29 min. Arribem a una cruilla. Agafem el camí recte deixant una pista que travessem anem per una canal dreta, netejada de vegetació. Anem seguint fites encara que properament posaran marques de pintura groga.
Arribem al fons la Llau dels Masets, sota d'unes roques trobem uns jocs que ens indica l'existència d'una altra font.
45 min. Arribem al fons del barranc. Observem que per l'esquerra continua un antic camí carreter que seguim.
50 min. Abandonem el camí carreter per travessar a gual el barranc del Llepós, Estem en el punt més baix de la travessa (790 m.)
A l'altre costat tenim la pista que puja pel barranc del Solà que anirem seguint, tot pujant i abandonant la barrancada.
2 h 02 min. Passem per davant del mas de Ballivell que queda a la nostra esquerra. Els camps s'han obert.
2 h 11 min. Font de Canemàs on antigament deixaven a estovar el cànem.
2 h 16 min. Font de la Torre del Senyor o de les Basses. Import surgència d'aigua que primer forma una bassa i després una font. La contrada havia estat arranjada i encara hi ha una taula i bancs. Destaquen uns imponents xops. Racó idíl·lic.
2 h 18 min. Passem per davant de la Torre del Senyor on havia viscut el batlle de Sapeira. Havia estat una casa molt important de la contrada. Poc després entrem a la Roureda d'Aulàs que és la més gran de Catalunya.
2 h 20 min. Cruïlla. Deixem a mà esquerra el camí que va a Aulàs i anem a la dreta cap a Sapeira. Anem seguint les marques del GR-3.
2 h 25 min. Travessem el barranc de Llepós on trobem també fang i hem de caminar amb cura.
Agafem un sender que puja entre roures. Indret molt interessant. Creuem tres barrancades.
2 h 41 min. Arribem a la creu que hi ha a l'entrada de Sapeira on acabem la travessa.