PELS BUNQUERS DE FORADADA

Fa un temps vaig veure el programa El Foraster de Quim Masferrer dedicat al poble de Foradada on es veia un búnquer que desconeixia. Això va aixecar el meu esperit aventurer i vaig dir que quan tindria temps hi aniria. Els dimecres per la tarda tinc festa a la feina, i el dia és encara molt curt, així que vaig pensar que ara és el moment ideal per anar a buscar aquest búnquer amb l'ajut d'una imatge indefinida que sortia a la tele. Tot un repte.
He tingut sort i l'he trobat aviat així que he complementat l'excursió amb dues propostes més. El mirador de Sant Urbà (on també he trobat un bunquer - que desconeixia) i després he anat a veure el bunquer de les forques - que ja havia visitat -  però pujant al tossal de les Forques, he trobat un refugi prou interessant.
Ja veieu una proposta que en el fons són tres que he pogut fer en una tarda d'hivern i m'he quedat més content que un gínjol.
Bunquer del Castellons Grosses (en el croquis de color blau):
És el surt al Foraster. Es pot arribar des de diferents llocs però jo us explicaré com ho he fet a la tornada (doncs a l'anada anava explorant....)
Agafem la carretera que va a Alós de Balaguer i Rubió. En el km. 2,8 hi ha dues pista que surt a la dreta. La segona va a una casa. Aparquem entre pista i pista doncs hi ha espai.
Agafem una pista que surt a l'esquerra. Hi ha un cartell que ens indica la Ruta dels Castells i Foradada.
2 min. Arribem a un barranc. Hi ha damunt un arbre un cartell que ens indica que hem d'anar pel barranc.
6 min. La pista travessa la barrancada. Nosaltres anem per la vora d'un camp mirant de no malmetre el sembrat.
11 min. Trobem una escultura de pedra impressionant: L'Ou del roure que indica un trencall que surt a la dreta amunt. Deixem el corriol que puja a Foradada.
Anem per un sender costerut. Anem trobant marietes pintades en pedres que decoren alegrement el camí.
18 min. Arribem a una entrada excavada a la roca. Es tracta d'un túnel d'uns 12 metres de llargària. Cal dur millor una llanterna. No es tracta per tant d'un búnquer com afirmen en la filmació. Curiosament atravessa la muntanya. Per localitzar-lo amb facilitat podem veure una línia d'electricitat que passa pel costat.
Sortim a l'altre costat on veiem una granja propera. De fet he preguntat jo allí si hi havia un búnquer per la zona i m'han dit que ells no en coneixien cap doncs eren de Cubells, el poble del costat. A l'esquerra es pot veure l'entrada d'un búnquer però està totalment colgat, caldria netejar-lo i traure les pedres que hi ha a l'entrada. M'ha semblat veure alguna espitllera.
Coordenada UTM 31T  x=334581  y=4637907
Després de visitar-lo torno a travessar el túnel i vaig cap al cotxe 33 min en total.
Mirador de Sant Urbà:
A la sortida del poble de Foradada hi ha un cartell que ens indica el mirador. Aparco en un eixamplament de la carretera abans d'arribar al poble.
Pujo per unes escales a l'esquerra. Al davant, encara més a l'esquerra, hi ha un pou que sembla que fou de gel que està mig colgat de terra doncs el fang cobreix bona part de les escales. A l'altre costat hi ha unes escultures que reflecteixen unes xirois ovelles. Segueixo per la carena i aviat arribo a l'ermita que francament no té cap interès apart de l'excepcional visió sobre la contrada.
Més amunt hi ha una sèrie d'escales que ens permet pujar a les roques que formen el cim. Sembla una petita mini ferrata pujant per tres trams d'escales. És un racó 10 doncs tenim la seguretat de les escales i les baranes, verticalitat i una optima panoràmica. Miro més enllà per veure si podria fer un ràpel per baixar a la base de la roca però resulta que hi ha un munt de ferros que sembla que la roca no és gaire de fiar.
Per l'esquerra baixa un camí (nord) que passa arran de la paret. En un revolt em trobo amb un niu de metralladores que em sorpren. Uns metres més a sota hi ha l'entrada. En la sala hi ha dos espitlleres.
Coordenades UTM: 31T  x=335117  y=4638119. Estic voltant per la zona per veure si podria pujar fins al forat de la roca o fer qualsevol altra opció... Finalment vaig al cotxe i vaig al tercer punt excursionista.
Búnquer de la serra de les Forques:
Tal com he explicat en començar aquesta pàgina ja hi vaig estar una altra vegada - i us ho vaig comentar en el blog - però com tenia temps he volgut tornar-lo a visitar.
Cal deixar el cotxe a l'entrada mateix del poble. Al costat contrari hi ha un cartell del Memorial Democràtic que ens indica el seu emplaçament.
4 min. Arribem al búnquer que ha estat excavat i netejat encara que es podia haver tret part del terra que hi ha entre espitllera i espitllera.
Es pot observar les motllures dels sacs terres que el camuflaven i que van server per bastir-lo. Es pot entrar per darrera. Està format per dues espitlleres encarades cap al poble de Foradada. En el seu interior encara es pot observar part del terra encimentat on estaria ubicada la metralladora. Al costat, colgat de terra sembla que hauria un amagatall que està encara colgat de terra.
Coordenades UTM: 31T 335344 - 4638021

Com tinc encara temps decideixo tirar pista amunt fers el tossal. Als pocs metres trobo l'entrada d'un refugi antiaeri amb una doble entrada. Dins hi ha uns 15 metres de túnel que va dibuixant ziga-zagues. El fons hi ha un tros de sostre caigut, sembla que continuaria però està prou enrunat.
Coordenades UTM 31T  x=335365  y=4638035
Continuem per la pista amunt.
10 min. Assoleixo el tossal de les Forques (488 m.). Semblava ser que durant la guerra civil havia hagut un punt d'observació. No ens estranya doncs hi ha una panoràmica excepcional.
Podem veure els pobles de: església de Montsonís, Vernet, davant d'Artesa de Segre, al fons Alentorn, Tudela, Marcovau i Monclar amb el vèrtex del túnel de Montclar. De muntanyes destacaria el Montsec de Meià, la serra de Munt, Montmagastre, el Castellot d'Artesa de Segre, el Puig de Grealó al darrera. Més lluny  una mica de Boumort, la serra de Carreu, la serra d'Aubenç, la serra de Turp, una muntanya andorrana que no puc concretar, el Cadí, la serra de Port del Comte, la serra del Verd ... ja veieu. Només 10 minut d'esforç i mig món per vosaltres.
A l'hora de baixar en lloc de fer-ho per la pista ho faig per la carena seguint una línia de la llum fins sortir damunt del búnquer i anar a l'aparcament (20 min.)