LA COVA DE SALGA

Ahir li vaig comentar a l'Antoni Satorra si em podia suggerir un racó per perdre'm per la tarda. No podia ser gaire llarg doncs el dia encara és molt curt. Al moment em va parlar de la cova de Salgà que està situada entre l'embassament de Santa Anna i el poble de Baldellou. Em va ensenyar algunes fotos i aviat vaig quedar seduir per aquesta contrada.
Valoració: Excursió molt interessant que ens permet descobrir una excelsa raconada.
Dificultat: Baixa, doncs anem tota l'estona per senders. La pujada a la cova ens exigeix fer anar les mans.
Temps total: 2 hores 27 minuts
Itinerari circular

Al costat de la carretera trobem un cartell indicador cap a la cova de Salgà i Baldellou. Anem per un SL 21 per un camí carreter.
4 min. Trencall a má dreta, marcat amb fites. A la baixada vindré per la pista que deixo. Per cer que a mà esquerra també surt un sender que no sé pas cap a on va.
El camí va mig planejant cap a la dreta. La carretera no la veiem gaire lluny.
9 min. Al sender se li incorpora alguns carreranys que pugem per la dreta. Anem per l'esquerra seguint el camí més fressat.
13 min. Assolim un coll. Al costat hi ha una torre de la llum. Pujada ferma.
20 min. Superem alguns trams drets que ens cal agafar-nos amb les mans. Forma un curiós grau. Crec que el camí es va fer per bastir i fer el mantenir la línia de les torres de la llum que anem seguint.
26 min. Arribem a la base d'una torre i tirem a la dreta entrant en una petita vall menys espectacular.
Anem a la dreta planejant.
33 min. bifurcació anem a l'esquerra. El de la dreta baixa a buscar la línia de la llum que travessa un barranc.
41 min. Sortim a una pista que seguim per la dreta.. Per l'esquerra podríem enllaçar amb el camí de tornada.
46 min. Deixem la pista i agafem un sender.
Baixem una barrancada tot seguint un tallafocs.Anem girant cap a l'esquerra.
57 min. Davallem una barrancada costeruda.
1 h 03 min. arribem a la bifurcació del camí. A l'esquerra veiem la cova de Salgà que es troba uns 50
metres per damunt nostre. Per pujar-hi en els primers trams hi un cable i una cadena que faciliten l'ascensió. Més amunt trobem  una escala de fusta i més tram de cables fins arribar a l'entrada de la balma. No es profunda però resulta molt interessant, no cal dur frontal doncs no passa dels 15 metres de fondària. Les escales i les cordes foren posats per Felipa, Benito i Silvio. A la sortida hi ha un cartell amb els seus noms.
Baixem amb una l'escala i les cadenes i continuem pel camí que duiem en direcció contrària. No comptem el temps de visita de la cova. A baix posa que és una ferrata però crec que no arriba a aquesta consideració.
1h 05 min. Sortim a una pista. Anem a l'esquerra. En algun moment veiem el poble de Baldellou que no està gaire lluny.
1 h 12 min. Passem un altre cop pel peu d'una torre elàctrica. Alerta doncs aquí hem de deixar la pista i agafar un sender poc fressat que entra a un camp. Anem tirant amunt, sense un sender molt definit. Anem vorejant el camp.
En arribar dalt anem a mà dreta, ara planejant.
1 h 21 min. Anem a l'esquerra seguint una nova línia de la llum que anirem continuant amunt. Pugem per un tallafocs.
1 h 35 min. Arribem a una mena de petit coll, a tocar d'una torre de la llum que voregem per la dreta. Ara ens toca fer una baixada. Seguim el tallafocs.
1 h 42 min. Sortim a una pista que només creuem. De fet si tiressim avall sortiríem al punt horari 41 min. de la pujada.
1 h 57 min. Fes cap a una carena. Davant nostre tenim un repetidor al que podríem arribar seguint la pista a la que ens aboquem, a mà esquerra. Però anem a la dreta fins trobar un corriol que surt a mà esquerra. Deixem la pista.Anem seguint una línia elèctrica.
2 h 06 min. Arribem a un petit collet. Forta davallada.
2 h 14 min. Ens incorporem a la pista que baixa del repetidor. Anem a l'esquerra avall. Davant tenim la serra del Montpedrós amb l'ermita de Sant Salvador.
2 h 25 min. Enllacem amb el trencall que hem agafat a la pujada. Seguim la pista avall.
2 h 27 min. Arribem a l'aparcament.
Aproximació:
En el km. 30,5 de la carretera N-230 d'Alfarràs a Benavarri agafem una carrteera secundària que ens duu al pantà de Santa Anna.
0,4 km. Trencall que va al peu de la presa. Agafem el ramal principal que puja a la part alta de la presa.
3,2 km. Aparquem el cotxe. Davant tenim les tanques que porten a la resclosa de Santa Anna i el poblat.
El track que em va passar l'Antoni Satorra: