ZAHORI A LA SEGARRA: HISTORIA DE L'AIGUA DELS TRENS DE CERVERA

Avui feia molt de fred i els companys/es em van dir ahir que no anaven a fer una ferrata de Tivissa que teníem programada perquè feia molt de fred. Jo vaig insistir que mai havíem anul·lat una sortida pel fred ... però malgrat els meus arguments em van plantar. Vaig haver de buscar un pla B; en tinc força al congelador (mai millor dit).
L'altre dia quan vaig netejar el camí de la riera de Vergòs Guerrejat em van explicar una història al voltant del tema de l'aigua per abastir les màquines de vapor de l'estació de tren de Cervera. Em va sorprendre. Li vaig comentar a en Feliu Isard que en sap un niu del tema dels trens a les terres de Lleida. Ja en sabia alguna cosa i havia volgut anar a la mina però no va poder arribar-hi per la vegetació.
Li vaig comentar la setmana passada però estic segur que ja hi ha estat.
HISTÒRIA DE LA MINA:
Resulta que en acabar les obres de la línea de trens de Barcelona a Lleida (1860) es van trobar que calia repostar aigua les màquines de vapor a Cervera i aquest vital element a la Segarra no és massa habitual.
La necessitat mou l'enginy i van decidir dur l'aigua subterrània que corre per la riera de Freixenet i de Vergós Guerrejat. Van captar aquesta aigua i van fer una mina que duu l'aigua a Cervera. El vell dipòsit està encara al costat de l'estació de trens. L'obra es va fer l'any 1864 encara que no tenim gaires més dades.
Quan m'ho explicaven el cap de setmana passat sembla que l'aigua baixava de la Mina cap a Vergós Guerrejat però estic convençut - bé convençut no ho estic mai del tot - que la mina continuava travessant la muntanya amb el mateix nivell fins a Cervera doncs per decantació l'aigua arribava a la capital segarrenca en canvi si la feien baixar avall es trobarien en un nivell més baix i caldria bombejar l'aigua. Fet comprovat sobre el mapa.El tema em genera molts dubtes, aixíque tenia justificada una segona estada per la zona.
Estem parlant d'una mina de força quilòmetres i desconeguda. Si teniu referències històriques més concretes ja m'ho direu, gràcies.
Característiques:
Valoració: Excursió prou interessant encara que buscava una ruta per fer amb l'autocar del Centre però no n'hi ha prou amb la visita de la Mina.
Dificultat: Moderada. La principal dificultat és baixar a la Mina. Primer pel barranc on cal mig grimpar i després per dins del túnel. Llanterna imprescindible.
Distància: 15,98 km.
Desnivell: + 100 metres - 280 metres
Temps total: 3 hores 10 minuts 
Descripció de l'itinerari:
Decideixo fer la travessa amb transport públic doncs la combinació de tren em permet fer la sortida amb relativa comoditat horària. Ara quan a la noia de l'estació de Lleida li demano un bitllet d'anada a Sant Guim de Freixenet i un de tornada de Cervera em pregunta: - Però com anirà a Cervera? (i això que anava vestit de Capità Tapioca) em va sorprendre. Finalment li vaig dir que m'hi portarien. Si li dic que pensava anar caminant igual no s'ho creu i no em dona el bitllet.
De l'estació de trens de Sant Guim (732 m.) vaig cap a ponent fins a la sortida del poble on trobo la carretera L-1003 que baixa cap a les Oluges. Cal esmentar l'edifici de la Cooperativa que és obra de Cesar Martinell. Algun dia hauré de buscar informació al voltant de la magistral obra que va fer la Mancomunitat catalana al voltant del cooperativisme català. Obra truncada per la dictadura de Primo de Rivera. Com sempre després d'un gran avançament, una dictadura espanyola, com ara amb el 155.
6 min. Abandono la carretera i agafo un trencall a l'esquerra cap a Sant Guim de la Rabassa o Sant Guim Vell. Trobo un cartell d'una ruta que s'anomena ruta de les dues valls.
12 min. Abandono el camí que va a Sant Guim Vell per un camí carreter que surt a mà dreta. La veritat que si torno a fer la ruta aniré fins a Sant Guim doncs el camí va a camps de terra campa i cal anar travessant camps encara que ara resten erms.
28 min. Surto a la pista que baixa de Sant Guim Vell a Freixenet. Vaig a la dreta.
33 min. Arribo al llogarret de Freixenet de Segarra (645 m.). Uns metres abans, a tocar de la granja de Cal Posades hi ha la font de Freixenet que està tancada. Sembla ser que d'aquí surt una mina que duu l'aigua al safareig de Freixenet. Aquesta informació quan estic caminant no la sé però ara que m'estic documentant per fer aquesta entrada descobreixo nous detalls.A l'esquerra veig un pont, sota  hi ha el safareig de la font de Freixenet. Surto a la carretera i travesso el poble.
En el terme hi ha altres fonts que ragen amb força com la font de les Branques a Sant Domí o la font de Sant Salvador d'Altadill. Encara hauré d'anar un altre dia a cercar aquestes fonts. Durant tot el recorregut vaig veien pous i cisternes que aprofiten l'aigua que corre subterrània pel fons de la vall.
Travesso el poble de Freixenet
Sobreeixidor
36 min. A la sortida agafo un trencall a l'esquerra. Travesso la riera i als pocs metres agafo un trencall menys evident cap a la dreta. Passo per un tancat amb cavalls.
46 min. Dipòsit d'aigua i una instal·lació que bombeja l'aigua vers els pobles propers.
56 min. Surto a la carretera d'accés al poble de Montpalau. Vaig a la dreta uns metres i agafo una altra pista que surt a mà esquerra.
1 h. 5 min. La pista acaba en un camp. Davant hi ha la granja del Boldú a la que no hi tinc que arribar. Davant trobo una riera a la que tinc de baixar i seguir. Em cal fer un bot d'un metre i mig que suposa que si he de tirar endarrere tindre dificultats.El ressalt és obrat i em sorprent aquest talús al mig de la riera. Baixo per la riera entre vegetació. El talús és bastant alt per la qual cosa no tindré escapatòria lateral.
Finalment tinc un altre ressalt que desgrimparé.
1 h 10 min. Entrada de la Mina (31T  x=363555  y=4614626). L'edifici està ruïnós però si pot entrar amb cura. Abans havia hagut una petita centraleta elèctrica que subministrava llum a la instal·lació (i al poble de Vergós Guerrejat¿?).
Cal baixar a un nivell inferior on hi ha un túnel - llanterna necessària - i arribar fins al canal per on passa l'aigua. Per un costat ve l'aigua de la riera de Freixenet, per un altre surt el ramal que per a mi duria a Cervera i per l'altre, més proper el sobreeixidor que és el més proper.
Segueixo riera avall.
1 h 13 min. Surto a una pista que travesso i continuo per la riera. Als pocs metres trobo el sobreexidor, a mà esquerra (31T  x=363396  y=4614701) que drena les seves aigües a la riera.
Segueixo per la riera que ara s'anomena de Vergós Guerrejat però és la mateixa que la de Freixenet. Vaig per un tram molt agradable entre vegetació de riera. De fet és el tram que vam netejar fa quinze dies.
1 h 23 min. Camí que baixa de Vergòs Guerrejat. Aquest camí del barranc a partir d'aquí s'anomena camí dels Horts.
1 h 30 min. Travesso un camí carreter davant de la masia del Frare. El camí que tira amunt s'anomena camí de la Via i també em duria a Cervera però em vull apropar cap a Montfalcó Murallat. Segueixo riera avall.
1 h 32 min. El camí desapareix. Observo diferents pous. A l'altre costat veig el que segons el mapa seria la Font Vella.
Vaig camp a través trescant per camps de terra camp que ara roman erma.
1 h 40 min. Travesso un camí carreter que es conegut com a Camí de Cervera. A l'esquerra veig una cabana de volta mig coberta per l'herbassar.
1 h 44 min. Finalment surto a la carretera i segueixo barranc avall.
1 h 52 min. Passo per davant del Mas Ribera . No és pas un mas rural doncs tota la seva construcció denota poder econòmic. La meva intenció era pujar a Montfalcó Murallat que està 300 metres amunt (posem-hi 5 min.) però és una meravella de poble i no em podria estar de fer un tomb per dins del recinte murallat i, després, fer un tomb per fora muralla, així que per evitar la temptació decideixo no pujar-hi i agafo el GR-171 cap a Cervera. Aquest recorregut en sentit invers ja el vaig fer farà una vintena d'anys.
Ara em toca abandonar la riera on trobo un altre molí per pujar l'aigua (530 m.) i fer una pujada per una pista que surt a l'esquerra.
2 h 10 min. Arribo al Mas del Suau (600 m.). Està totalment enrunat. Només hi queden les parets que aguanten de miracle. Quan anava amb el tren he vist que prop havia una torre de guaita i he cregut que valia la pena arribar-mi. Travesso terra campa.
2 h 13 min. Torre del Gil o del mas de Suau (612 m.). Com els camps estan erms torno a la pista del GR fent una diagonal a l'esquerra. Davant tinc la via del tren.
2 h 20 min. Arribo al camí ral i el vaig seguint per l'esquerra.
2 h 27 min. Pont sobre la via del tren. Jo vaig per la dreta sense travessar-la però més avall ho faré així que quasi recomano fer-ho pel pont.
2 h 35 min. Bifurcació. Vaig pel camí de la dreta. Vaig pel camí de l'Empedrat encara que actualment està ja asfaltat. Vaig en paral·lel a la via.
2 h 42 min. El camí resulta una mica avorrit. Aquí trobo un pou que guardava aigua i que segurament estava relacionat amb el ferrocarril.
2 h 46 min. A mà esquerra deixo el mas del Rafael amb una comuna (WC) esterior. La casa està protegida per un mur que ens parla de temps de conflictes bèl·lics. Tristament també caura a terra qualsevol dia d'aquests.
2 h 54 min. Travesso l'autovia per un altiu pont.
2 h 58 min. Cruïlla a l'entrada de Cervera. Vaig cap al centre creuant un carrer amb xalets, sobre la cartografia posa Av. Manresa però no trobo cap cartell que em posi el nom. Per què cal posar-ho si tots ja saben el nom? No el posaran per un friqui que va caminant?
3 h 05 min. Antic dipòsit de Cervera a tocar de l'estació del tren.
3 h 10 min. Estació de tren de Cervera (563 m.). De fet no vaig anar al bar del Nord, al costat, i mai vaig tenir la sensació que tothom, en entrar-hi, parava la conversa i em mirava de dalt a baix. Tant ba ser així que vaig fins i tot saludar als contertulians amb un modest bon dia.

Powered by Wikiloc

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada