AUTOCAR DEL CEL: CASTELLBÓ - LA SEU D'URGELL

Aquest diumenge hem fet la darrera sortida de la travessa en 4 jornades de Sort a La Seu d'Urgell. La meva valoració de tot el conjunt és molt positiva doncs em sento orgullós d'haver completat el recorregut i veure com els meus companys/es fruïen també del projecte que espero que algun dia esdevingui el darrer tram del GR 3.
Per si voleu veure la resta d'etapes:
1a etapa: De Sort al llogarret de Rubió
2a etapa: De Rubió a Sant Joan de l'Erm
3aetapa: Castellbó a Sant Joan de l'Erm (per estratègia tàctica la vam fer en sentit invers).
Aquesta darrera sortida jo personalment no la trobo molt bonica encara que els meus companys en l'autocar ressalten que els hi ha agradat molt, ja veieu per a gustos....
Valoració: Travessa interessant que permet tancar la ruta de Sort a La Seu d'Urgell.
Dificultat: Baixa, només cal tenir present aspectes com el desnivell total i la distància. Hi ha algun punt on el sender pot presentar alguna dificultat.
Desnivell:  950 metres - 1000 metres
Temps total: 4 hores 05 minuts.
Sortim de Castellbó(804 m.) per la carretera que puja de la Seu. Als 250 metres agafem un trencall senyalitzat a l'esquerra que puja a Can Gabriel. En la majoria de cruïlles trobarem cartells encara que n'hi ha que no tenen cap senyalització i caldrà fer un de l'estrany sentit dels indis, com diu en Joan Prunera, quan ens hem d'orientar ... Ara amb el track tampoc tindrem gaires problemes.
Pujada ferma per un sender tradicional.
32 min. Sortim a un camí carreter. A la dreta surt el trencall vers a cal Gabriel que aquí no veiem. Ho hem pogut contemplar en algun moment de la pujada, sembla que és un mas derruït. Nosaltres anem recte. Anem seguint molta estona marques de color groc.
38 min. Sortim a la carena del Serrat del Morral (1068 m.) on trobem una pista que seguim a la dreta.
44 min. Bifurcació que correspon a una drecera. Agafem el camí carreter de la dreta.
1 h. Uns metres abans del Mas d'Iscle agafem un trencall a l'esquerra. Anirem per un bosc de reboll molt interessant. Aquesta serà la tònica de la travessa: anar travessant barrancades amb una direccionalitat molt concreta. Anar cap a llevant per anar a buscar la vall de la Valira enlloc de baixar per la vall de Castellbó, així que creuarem un munt de torrents que tristament baixen més que secs, ressecs...
1 h 29 min. Coll del Molí (930 m.) on ens incorporem a una pista. Trobem un buscador de bolets que es quedarà en això en buscador perquè trobar-ne!!!
1 h 33 min. Deixem la pista per una drecera a mà esquerra.
1 h 35 min. Sortim de nou a la pista que seguim a l'esquerra. En algun moment atalaiem al fons Montferrer i després fruirem d'una excepcional visió de La Seu d'Urgell amb el Cadí al fons.
1 h 45 min. Arribem a Can Roca, una masia esvelta que anem trobant. Com la majoria han estat abandonades. Algunes, com aquesta, ha estat rehabilitada com a casa de segona residència encara que d'altres restes enrunades i oblidades.
En sortir de Can Roca passem per una zona d'antics horts. Cal anar amb cura ja que el sender passa per sota i no està molt clar l'accés. Després el sender ja es evident, cap al barranc.
2 h 32 min. Hem travessat un bosc de rebolls. Hi ha trams on el sender no sempre és evident. Cal anar amb cura però tenim sort i en cap moment ens perdem. En aquest punt sortim a una pista. El grup és avui molt homogeni i no hem d'esperar gaire en les parades doncs aviat arriba l'escombra que fa la Núria Vallverdú. També ho feia el Paulino però finalment va per lliure... Darrera nostre hem deixat el bosc de Porredon i la casa del mateix nom que resta ensulsiada.
2 h 38 min. Trencall. Anem recte seguint el cartell que ens indica Anserall i el coll de la Torre.
3 h 10 min. Coll de la Torre (1017 m.) on dinem a l'ombra d'unes alzines repartits en petits grups doncs el sol escalfa de valent. Hem deixat a l'esquerra les restes de la borda de Santa Elena.
Ara ens toca baixar per una barrancada. No sortir pel camí més evident sinó agafar la direcció que indica el cartell encara que els primers metres no siguin molt evidents.
Aviat anem endinsant-nos en la vall del riu de la Valira. Davant tenim el llogaret de Calvinya ple d'històries de contraban.
3 h 40 min. Entrada al poble d'Anserall (755 m.) on agafem una pista a la dreta. Una part del grup decideix acabar la sortida ja que hi ha la carretera a tocar i vindrà l'autocar a buscar-los.
Nosaltres seguim planejant entre camps d'herba fins arribar a la base de la torre de Solsona.
4 h 05 min. Rotonda d'accés a Castellciutat, al peu del Motel, on trobem l'autocar en l'anomenat mirador de La Seu d'Urgell (727 m.) on acabem la travessa.
Per obtenir el track (no és el que vam fer aquell dia):