SERRA DEL VERD PER LA CANAL VELLA

L'altre dia em vaig quedar molt impressionat pels Cingles de les Feus i avui volia pujar pels Avets per veure si podia travessar-los i arribar al Pui del Tabaco a l'altre extrem però la veritat és que no he pogut perquè m'ha agafat por. Ja ho explicaré. Llavors he decidit no perdre el temps i pujar per la Canal Vella o, també coneguda, com canal de la Gerbera tardana.
És una excursió molt interessant, intensa i diferent - encara que per aquesta canal vaig baixar a la primavera del 2005 - per baixar he preferit fer-ho per la Tartera del Verd i les Collades.
Valoració: Excursió reservada a exploradors del món salvatge. La pujada de la canal Vella requereix moral. Ara, combinació d'itineraris molt original.
Dificultat: Alta, la pujada es fa sense sender.
Desnivell:  1200 metres
Temps total: 5 hores 05 minuts.
Deixo el cotxe en el barranc que puja a la Plana i segueixo el camí a la Plana. Veig que està encara força ben conservat. Això vol dir que la gent el fa anar. Fa uns anys vam fer una acció de marcatge del sender i es nota.
30 min. Arribo a la Plana. Passo pel costat del refugi forestal. Veig que la font no raja en aquest estiu tant sec. Agafo una pista que surt a l'esquerra i amunt.
45 min. La vista es bifurca. Agafem la que surt recte en un revolt molt marcat. La de la dreta puja a les Collades.
1 h. Canal Vella (1635 m.), molt evident a la nostra dreta. Continuem per la pista que ara empitjora.
1 h 10 min. S'acaba la pista. Fa 12 anys faig pujar per la dreta amunt. Avui vull anar flanquejant.
El terreny és molt vertical. Si que és herbós però fa por doncs està envoltat de cingles. Decideixo tirar aviat endarrere.
1 h 22 min. Torno a estar a l'inici de la pista i tiro avall. Penso que per aprofitar el dia puc pujar per la canal Vella i prenc aquesta determinació. Tiro pista avall.
1 h 31 min. Canal Vella o de la Gerbera Tardana és una canal ampla, desproveïda d'arbres que segurament els allaus deuen arrossegar avall. Hi ha trams herbosos però també hi ha tartera. Així que la pujada és una mica saber pujar, poc a poc, i guanyar alçada per l'indret menys fressat. De vegades pels arbres, de vegades per l'herba però sempre fent ziga-zagues doncs la canal és molt dreta.
Hi ha ramat d'isards que es queden astorats quan em veuen doncs al·lucinent veiem el ruc que arriba a ser els humans pujant per aquests costers. Els puc contemplar una bona estona.
2 h. 36 min. Surto a dalt de la carena. Hi ha una fita del terme municipal. En un cantó hi ha una G de Gósol mentre que en l'altre hi ha una JT de Josa - Tuixent.
Coordenades UTM: 31T  x=385339  y=4674333 2091 metres.
Davant meu s'exten un prat molt agradable. En algun moment estic temptat d'anar a la dreta i pujar per la carena però pujo per una vall molt agradable.
2 h 52 min. He continuat per la vall herbosa. Veig a l'esquerra la pista que puja al Cap del Verd. En un coll decideixo tirar-me a l'esquerra per pujar a una petita cota de la carena.
2 h 54 min. Arribo a la cota secundària. Al fons veig Tuixent i la seva vall. En el collet que tinc a l'esquerra surt el sol el dia 2 de febrer, dia de la Candelària, segons em va explicar la Lourdes del Carreu. M'encaro cap al vèrtex.
3 h 05 min. Arribo al Cap del Verd (2282 m.) amb una visió excepcional sobre el Port del Comte, el Cadí, el Pedraforca i la serra d'Ensija. M'estaria hores contemplant la panoràmica però he de baixar i he decidit que ho faré per la Tartera del Verd per on veig que puja gent. Cal anar amb cura al començament doncs les fites i les marques de pintura no són tan evidents.
La tartera és dreta i amb el pas dels excursionistes (doncs és un itinerari que va estar marcat amb pintura i fites) està recorregut per moltes colles de muntanyencs i el terra està molt desproveït de vegetació i cal anar amb cura.
3 h 50 min. Fi de la tartera. Anem a la dreta.
3 h 53 min. Arribo al coll de Veís (1856 m.). Per l'esquerra surt el camí que va al coll dels Brulls que arriba a una pista. De fet, a la vall de Tuixent no en diem coll de Veís si no que diem les Collades doncs si es mira bé la muntanya forma tres colls. Estem en el primer d'ells.
4 h 02 min. Arribem a l'altre coll i travessem una tanca metàl·lica. Agafem una pista a l'esquerra i pugem uns metres. Si continuem recte faríem cap a Coll de Port
4 h 07 min. Font de les Collades que està seca. Fins hi tot el toll on fa uns anys es va ofegar una vaca del Joval de Tuixent atrapada en el fang.
Com la pista fa marrades baixem al dret. Seguim per la pista.
4 h 24 min. Abandono la pista per un sender que surt a l'esquerra. És un altre camí on he treballat de valent per recuperar-lo. Finalment sembla que ha esdevingut evident.
4 h 28 min. Font d'Amunt. Segueixo tirant avall.
4 h 41 min. La Plana. Enllaço amb el camí d'anada.
5 h 05 min. Aparcament.
Un quilòmetre  i mig abans d'arribar a Tuixent agafo la pista que puja al Coll de Mola. A la vora hi ha la font del Regatell.
2,3 km. Arribo a una barrancada que puja a la Plana. Aparco i a l'extrem trobo les marques del camí que hi puja.