PELS BÚNQUERS DE LLETÓ: CLAMA LA RECUPERACIÓ DEL NOSTRE PATRIMONI BÈL·LIC

Encara hi ha molta feina per la recuperació de la Memòria Històrica. Fa uns anys un company em va dir que per la zona de Lletó, en el vessant nord del Cadí, hi havia un búnquer. Em vaig a buscar-los. Arribo a un paratge amb una estructura de fusta elevada amb un munt de cartells explicant la vegetació, la panoràmica ... molt bé, però a tocar hi ha un búnquer de la línia P. No hi ha ni un cartell informatiu. Penseu que no puc entrar-hi perquè hi ha un esbarzer que m'impedeix el pas. Que els hi costava posar-hi una indicació i endreçar l'espai. Encara queda feina.Durat el recorregut aniré trobant altres elements bèl·lics...
Característiques:
Valoració: Excursió força interessant per descobrir el nostre patrimoni bèl·lic més oblidat.
Dificultat: Baixa. La majoria del recorregut es fa per camí. Alerta el track no coincideix plenament amb el recorregut aquí descrit. Es pot escurçar no pujant al tossal de Lletó o baixant a cal Pei.
Desnivell:  500 metres
Distància: 10,2 km.
Temps total: 3 hores 04 minuts. 
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Aparco a l'entrada del poble de Vilanova de Banat. La visió sobre la cinglera del Cadí és impressionant. La mirada es nega a moure's, es delecta mirant-la i corrent entre canals i feixes.
Finalment em moc i vaig cap al cementiri. Bé, segurament us ajudarà més si us dic que aneu vers una alta torre que veiem a la dreta. Seguim una pista. Jo vaig agafar el primer trencall que vaig trobar a l'esquerra. Error. Millor anar pel segon trencall. Tornaré pel primer.
15 min. Coll de la Cort (1328 m.). Molt obert. Vaig seguint la pista.
35 min. Damunt veig el turó del Galliner i veig que la pista el va vorejant. Decideixo enfilar-me pel mig del bosc. El tram és dret però es puja prou bé.
54 min. Assoleixo el turo del Galliner (1611 m.) on hi ha una gran plataforma de fusta i un munt de cartells de vegetació, fauna, paisatge. Molt bé. És un indret amb una visió panoràmica excepcional. Abans de marxar veig una estructura de formigó i m'hi arribo. Recoi, és un búnquer de la linea P o del Pirineu que el dictador Franco va instal·lar per defensar-se per un suposat atac de les democràcies europees en acabar la Segona Guerra Civil. Tot el Pirineu va ser fortificat. Es van preveure 10000 búnquers encara que només es van construir la meitat (Si voleu més informació sobre el tema heu de visitar el Parc dels búnquers de Martinet i Montellà).
Coordenades UTM: 31T  x=380374  y=4686578
Baixo per un camí cap a ponent.
1 h. La que faltava. A l'esquerra del camí hi ha les entrades a tres refugis. Tenen l'accés mig colgat de terra i és impossible baixar-hi. Tenen una profunditat d'uns deu metres. Com he dit, el turó del Galliner té una visió privilegiada sobre tota la Cerdanya i la frontera andorrana per la qual cosa caldria pensar que aquí hauria un comandament i un post d'observació al cim que segurament va destruir l'estructura de fusta. Llàstima que no s'hagi dignificat l'entrada als refugis que són prou importants per justificar que hauria alguna cosa més que els soldats del búnquer.
Coordenades UTM: 31T  x=380285  y=4686590
Segueixo avall el camí.
1 h 08 min. Arribo a la Collada Ampla on trobo una pista però l'adreço.

1 h 18 min.Collada de Lletó (1509 m.).No cal tenir gaire bona vista per adonar-vos que en l'altre extrem hi ha un altre búnquer de la linea. A aquest si que puc entrar-hi. Té una estructura senzilla amb dues espitlleres orientades cap a la Cerdanya i la banqueta de la metralladora. El pas del riu Segre estava fortament protegit i es pensaven que els invasors alliberadors passarien per valls laterals com aquesta.
Coordenades UTM: 31T  x=379865  y=4685851
Com tinc ganes d'estira les cames he decidit pujar-me al tossal que tinc davant. Faig un bon tirapits.
1 h 40 min. Assoleixo el cim del Tossal de Lletó (1631 m.) amb una visió superba sobre el Cadí, la seva cinglera i un bosc atapeït on ja he tingut el plaer de "perdre'm" algun cop.
Baixo cap a la Collada de Lletó.
1 h 56 min. Collada on hi ha una cruïlla de pistes. Agafo la que va a la dreta (est).
2 h 02 min. Deixo la pista i agafo un trencall a l'esquerra i visito el llogarret abandonat de Lletó (1458 m.). Hi ha algunes cases que han tingut la sort de ser arranjades però cap al costat de l'església la majoria estan caigudes. Entro a l'esglesiola sota l'advocació de Sant Esteve. De fora té bon aspecte però de dins té un estat lamentable. Al costat hi ha el cementiri on s'imposa l'herbassar. L'entorn arrossegar una profunda sensació de tristesa. Els poetes del segle passat s'inspirarien però jo decideix

o no continuar per la pista sinó tirar entre camps erms fins al casa de cal Pei que veig sota.
Vaig entre prats i erms cercant el millor pas.
2 h 18 min. Arribo a cal Pei. Al costat de la casa abandonda, que en el seu moment devia ser important, ara hi ha un gran cobert. Trobo una pista i la segueixo a l'esquerra.
2 h 35 min. S'incorpora per la dreta una pista. Per aquí puja el GR-150 i el GR-3 però no veig cap marca. Tiro recte.
2 h 53 min. Cruïlla. Vaig a l'esquerra, evitant així entrar al poble de Vilanova de Banat.
3 h 04 min. Entrada a Vilanova on he començat l'excursió.




Comentaris