TOUR DEL MONTBLANC (6): REFUGI ELENA - RELAIS D'ARPETTE

Avui ens toca abandonar Itàlia i entrar a Suïssa on l'impacte dels preus cars ens va colpejar els nostres estalvies doncs portàvem 50 francs suïssos pels tres dies següents i ens els vam gastar en el primer dia.
Durant el recorregut vam agafar un bus que ens va cobrar 12 francs (12,9 euros) per fer 15 km!!!
Sortim del refugi Elena (2016 m.) per un sender que s'enfila pel darrera. Primer és una pista que va fer llaçades prou humanes.
1 h. Grand Col Ferret (2537 m.) on entrem a Suïssa. Al fons atalaiem el Cerví (hi ha algú que ho qüestiona) i el Monte Rosa. Darrera ens queda el Mont Dolent que fa veritablement por.
Des del coll vaig a l'esquerra a buscar un pas que va al col petit Ferret on amago la motxilla i m'enfilo cap al Tete de Ferret. Forta pujada herbosa però en anar sense la motxilla sembla que volis.
1 h 20 min. Tete de Ferret (2714 m.) amb una panoràmica excepcional sobre el Mont Dolent i la resta del massis del Montblanc. Al fons es pot veure el refugi Elena a Itàlia i la vall de Veny per on vam entrar a Itàlia fa uns dies.
1 h 36 min. Grand Col Ferret. La baixada no es manifesta sobtada i anem baixant prou còmodament. Hi ha algun tram on es pot fer drecera però els ramaders suïssos estan posant tanques per evitar el pas dels excursionistes.
2 h 21 min. Arribem a la Peule que és un bar/refugi al mig de la muntanya. Els companys fan un cafè i els hi cobren 4,50 euros. Ni que fons la plaça de Sant Marcos de Venècia!!! encara que l'emplaçament és molt idíl·lic. Continuem ara per pista amb alguna drecera perfectament indicada encara que aquí a Suïssa la senyalització no es va amb els rombe groc tombat amb les lletres TMB. Fins hi tot les marques de GR aquí són diferents doncs posen una ratlla blanca més damunt de la vermella (blanca - vermella - blanca).
3 h 06 min. Llogarret de Ferret (1705 m.) on comença la carretera. Fins aquí arriba el bus així que ens esperem. Hi ha un cartell amb els horaris de pas.
Aquests dies se'ns ha empegat en Felip, que és un senyor gran de la Normandia, que no comprenc gaire bé quan parla francès però porta els horaris en paper. Tot correcte.
L'autobús ens agafa i ens deixa a Orsieres però ja ens diu que d'aquí una hora sortirà el mateix bus cap a Champex i que podem deixar allí les motxilles. Un tracte molt correcte. La majoria d'usuaris que agafa a Ferret estan també fent el Tour del Montblanc i els hi dona la informació detallada. A Orsieres comprem una mica de menjar.
A Champex hi ha quatre parades - que es veuen en el monitor del bus - . La segona última correspon al centre del poble i és on hi ha els serveis de botigues i restaurants. Mentre que la darrera és on hi ha el sender que puja a la Relais d'Arpette. La diferència entre una i altra parada és poca cosa. No crec que arribi ni a 5 minuts. Nosaltres no ho sabíem i vam parar a la darrera però vam baixar a l'anterior per dinar i acabar de comprar.
Quan anem a reprendre el camí torna a ploure i ens estem esperant una estona doncs creiem que serà una petita tempesta d'estiu. Estem molta estona esperant però finalment ens podem les capelines i comencem a caminar .... llavors para de ploure.
El sender - hi ha una carretera asfaltada que hi puja - surt a la dreta de les instal·lacions mecàniques d'unes pistes d'esquí.
Durant una estona anem per la banqueta d'una sèquia però sense gaire avís el nostre sender abandona la sèquia i s'enfila per l'esquerra. És l'únic lloc en tota la travessa que he hagut de traure el GPS per veure per on va el camí. Més amunt sortim a una pista forestal i poc després agafem un sender que s'enfila per un barranc dret.
3 h 40 min. Relais d'Arpette (1619 m.) que és un indret encantador. Al fons veiem el col d'Escandis per on va passar el Paulino quan va fer una variant de la Alta Ruta amb esquís. Potser és el lloc on vaig sopar millor. Vaig poder fer una fondue de formatge que estava de muerte. Tan de muerte que potser em va fer mal a l'estómac.