ASCENCIÓ AL PIC DE BALANDRAU - BORREGUES

L'altre dia vaig veure que em faltava aquesta muntanya amb tan de nom. Representa que a la gent de Lleida ens cau força lluny però té l'atractiu de ser un dels 100 cims (i sense voler pujo també a les Borregues que és un altre 100 cims).
No us enfadeu la gent del Ripollès però aquestes muntanyes del Pirineu Oriental són muntanyes de vaques. Muntanyes arrodonides que pots assolir per qualsevol punt sense gaire dificultat. A més a més són muntanyes molt humanitzades. Però... són paratges que s'han de conèixer i patejar.

Valoració: Excursió molt interessant que permet arrodonir l'ascenció al Balandrau.
Dificultat: Baixa. Orientació molt evident en un dia clar però no sempre per sender.
Desnivell:  1000 metres
Temps total: 5 hores 32 minuts.

De l'aparcament (1960 m.) agafem un camí carreter prou evident.
15 min. Arribo al coll del Moro (2095 m.).Deixo darrera el Castell dels Moros que té una estructura rocallosa prou curiosa en aquest camps prats.
Deixo la pista i vaig flanquejant per la dreta.
38 min. Collada de Fontlletera (2127 m.) segueixo una mica més la pista però com veig davant el puig de Fontlletera aviat abandono el camí trillat i tiro amunt directe cap al cim. És una bona costa però amb paciència es pot anar fent. A la dreta tinc un filat que puja per la carena. Traço una diagonal fins al peu de la muntanya i al darrer moment un bon tirapits. Dalt trobo una cabana de pastor.
1 h. 28 min Puig de Fontlletera (2583 m.). El dia és clar i puc veure amb facilitat el Puigmal, el pic de l'Infern, el Bastiments, i més lluny, el Canigó i el Costabona...
Segueixo la carena cap al nord.
1 h 31 min.Puig del Mantinell (2575 m.) que és un subcim que destaca en l'arredonida carena. Vaig baixant i vorejant altres cotes. Aquí em trobo amb un excursionista que està fent travessa. S'ha confòs que carena doncs vol agafar el coll de la Marrana. El reoriento i continuo amunt. Crec que és una muntanya fàcil de desorientar-se doncs totes les muntanyes tenen un punt equivalent.
1 h 58 min. Arribo al collada de Catllar (2542 m.). Pujada cap al pic proper.
2 h 31 min. Les Borregues (2695 m.) punt més enlairat de l'excursió. Destaca darrera el Gra de Fajol. Retorno pel camí d'anada.
2 h 52 min. Un cop passat la collada del Catllar pujo per un senderó i em decanto a la dreta.
Decideixo no tornar per la carena i anar flanquejant la muntanya. No sé si és una bona opció doncs tinc que trescar per terreny herbós i tarters de pedra menuda. M'estalvio la pujada però és un tram llarg de mal caminar.
3 h 42 min. Coll dels tres pics (2404 m.) entre el puig de la Frontlletera i el Balandrau.
Remunto pel camí trillat al Balandrau.
3 h 55 min. Abandono un moment el camí per enfilar-me al pic dels Tres cims (2528 m.). Baixo al collet oposat. No crec que perdi ni 5 minuts fent aquesta ascensió. Ja només em queda un darrer tirapits vers el Balandrau. El cel s'ha cobert ràpidament.
4 h 15 min. Cim del Balandrau (2587 m.) estic envoltat de núvols. Un parell de trons em fa aixecar i començar el descens.
4 h 21 min. Baixo pel camí de pujada i en el collet que hi ha abans del pic dels Tres cims em tiro per la dreta. No veig res amb la boira però és una muntanya poc perdedora doncs pel fons passa una pista.
Baix descendint entre praderies cercant el lloc més planer. No hi ha cap dificultat especial.
Passo per la vora de quatre roques que destaquen enmig de la praderia. Darrera hi ha una cabana de pastor ensulsiada.
5 h 03 min. Arribo a la pista. Vaig a l'esquerra.
5 h 32 min. Arribo a l'aparcament.

Aproximació:
Del poble de Tregura de Dalt (a 5 km. de la carretera de Camprodón a Setcases) agafo una pista que en el primer tram està encimentada.
6,5 km. Antena de telefonia. La pista deixa d'estar encimentada però es pot fer amb un vehicle normal.
11,7 km. Cartell que ens indica l'inici de l'excursió. Evident. Aparquem a la vora de la pista.

Si voleu obtenir el track:

1. Hi ha una via força interessant per pujar al Balandrau, que es coneix com la Via Directa al cim. Des de la central de Daio, al costat de Queralbs, cal remuntar la vall de Coma de Vaca en direcció al refugi, creuar el riu Fresser, i a la meitat de les Marrades, agafar el torren i canal fins el cim. Està marcat amb punts vermells molt evidents i són uns 700 metres molt divertits, senzills (no passa de II) però amb el seu ambient. És una manera original de pujar a aquest cim de vaques.

1. Gràcies per la proposta. Ara, mai he volgut ofendre a les pobres vaques que pugen a la muntanya als cims arrodonits. Ha d'haver muntanyes de tots els tipus per fer diferents dies, si totes les muntanyes fossin iguals ens cansaríem d'anar-hi algun dia mentre que ara trobem que ens hi falten dies per anar-hi...