ASCENCIÓ AL MALL PINTRAT

A l'hivern quan esquio pel plans de l'Hospital de Benasc hi ha una muntanya que m'atreu amb força. Es tracta del Mall Pintrat que creia que era un xic complicat. El cap de setmana parlant amb en Jordi Timoneda em comenta que ell l'ha fet i no el va trobar dífícil. Em passa el track. Miro per internet i veig que té raó és un pic que es fa sense cap dificultat especial que no sigui el desnivell. Així que quan tinc un moment decideixo emprendre el repte de pujar-hi.
Val a dir que la principal dificultat que em vaig trobar va ser la boira que em va acompanyar durant bona part de la pujada encara que amb les nombroses fites i el track em vaig poder sortir i, per dalt, el fort vent que em va obligar a que em parés una estona a amagar-me darrera d'unes roques a esperar que passes la ventada mentre menjava l'entrepà habitual. La veritat és que dalt ja no en feia.
Característiques:
Valoració: Ascensió molt interessant. Imprescindible pels que ja han fet tots els 3000's dels Pirineu i cerquen noves fies.
Dificultat: Mitja. La principal dificultat és el desnivell i que hi ha trams sense sender i cal orientar-se per les praderies i els tarters.
Desnivell:  1100 metres
Distància: 7 km.
Temps total: 5 hores 48 minuts. 
Pujada: 3 hores 10 min.
Baixada: 2 hores 38 minuts.
Descripció de l'itinerari:
Ens situem en l'aparcament de la carretera A-139 (1789 m.) que forma un cul de sac sense sortida fins que els francesos i els espanyols es posin d'acord per on foraden per fer un altre accés transpirinencs. Els aragonesos ja han fet la carretera fins aquí. Em recorda la pel·lícula aquella on surt un mañico damunt d'un ruquet per la via del tren i veu un tren que el pita i diu allò: Pita, pita como no te apartes tu!!
Aquí agafem el sender que surt en l'extrem cap al port de la Glera i que puja al Sacroux. Està marcat amb marques verdes. Per l'esquerra hi ha la cascada de Gorgutes.
38 min. Esplanada on comença la prada alpina i el bosc s'ha acabat. Uns metres més amunt el sender ja una petita ziga-zaga. Agafem un sender que adreça el camí. Ja no tornem al camí al port de la Glera sinó que tirem muntanya amunt. Estem en un coster amb força fites.
54 min. Ens endinsem en una canal (2126 m.) que s'obre en aquest moment. Pugem per la canal amunt..
1 h. Per l'esquerra s'incorpora el trencall que seguirem de baixada. Aquí observo que el track que porto va per l'esquerra però crec que és millor tirar recte amunt.
1 h 04 min. Arribo a una mena de coll. Dubto entre la boira però el camí segueix per una bonica diagonal encarada sobre el forat de Gorgotes.
1 h 20 min. Sortim en una bretxa i ens incorporem al camí que farem a la baixada. Veig un bassal que m'anirà molt bé per orientar-me. Aquest és un punt clau doncs supera un mur que barra el pas entre el vessant nord i l'est. Hi ha un pal que indica el pas que baixa pel llom.
Coordenades UTM: 31T  x=303257  y=4729330
Tiro a l'esquerra mig planejant i tot seguit remuntem una barrancada entre herbei i tarteres. Anem pujant seguint les fites. En la part superior anem seguint una petita cresta.
2 h 10 min. Pas clau doncs el Mall Pintrat té un punt feble per pujar-hi doncs la resta - des d'aquesta vessant - està envoltada per cingles però per aquest enllaç amb la carena es passa caminant.
Dalt observem que ens queda una tartera i ens ho hem de prendre amb calma i amunt.
Coordenades UTM: 31T  x=302873  y=4729553
3 h Arribo a la carena cimal, hi ha algun pas que m'exigeix posar les mans a la pedra però no presenta cap mena de dificultat remarcable si es busca bé el pas. Potser millor anar per la vessant francesa.
3 h 10 min. Cim del Mill Pintrat (2845 m.). Destaca la excepcional visió de les Maladetes amb el pic de l'Alba i el pic d'Aragüells. A l'esquerra puc veure el pic Sacroux, el pic de la Mina i, s'emporta els meus ulls, la Forcanada. Entre núvols veig el Boom, el Malpàs i el Perdiguero.
Torno pel mateix camí però en la bretxa en lloc de baixar per la diagonal ho faig per on hi ha la senyal. No m'agrada tant. Es una baixada costeruda.
Arribo a les 5 h 48 min a l'aparcament.
Per obtenir el track de la sortida:


Powered by Wikiloc


Comentaris