AUTOCAR DEL CEL: DE SORT A RUBIÓ

Avui hem començat la travessa de la Noguera Pallaresa al Segre, o el que és el mateix, de Sort, capital del Pallars Sobirà i La Seu d'Urgell que ho és de l'Alt Urgell. És un projecte de 4 etapes que farem mensualment amb l'autocar del Centre.
Valoració: Itinerari molt interessant que ens permet enllaçar Sort amb el poble de Rubió, el més alt de Catalunya. Segurament per aquí passarà el darrer tram del GR-3
Dificultat: Mitja.
Desnivell: + 1050 m.  -100 m.
Distància: 15 km.
Temps: 3 hora 55 minuts.
Sortim de Sort per una mena de polígon que hi ha un camí que passen pels prats de la vora del riu. Paratge totalment pla i que sorprèn en un entorn tan de muntanya.
5 min Passem per la vora de la borda de Ritort on hi ha instal·lacions d'empreses d'aventures que tan s'han generalitzat per la capital pallaresa.
Prats de les Vernedes. Nosaltres anem un xic elevats.
24 min. Cruïlla de camins. Per la dreta hi ha un trencall que va a l'Hostal Nou. Nosaltres agafem un sender que puja barranc amunt. Tenim el riu del Cantó a la nostra vora. Anirem passant d'una riba a una altra creuant passarel·les. El riu baixa amb força. Tram molt agradable. Anem seguint marques grogues. El sender acaba convertint-se en un camí carreter.
57 min. Atenció, punt on ens podem confondre amb facilitat. La pista s'enfila amunt mentre que nosaltres hem d'agafar un sender, primer no gaire evident, que continua per la vora del riu.Quan vaig anar l'altra vegada hi vaig posar una fita que ara m'ha servit per localitzar el sender.
1 h. 04 min. Tornem a travessar el riu de Cantó per una doble passarel·la.  El sender continua per l'esquerra.
1 h 29 min. Sortim a una pista que va de Vilamur (al nord del barranc) a Puiforniu (al sud del barranc). Seguim per l'esquerra pujant.
1 h 39 min. Abandonem la pista principal que s'enfila a Vilamur i agafem un trencall, menys fressat a la dreta. El camí continua fent marrades ascendents.
1 h 53 min. Arribem al punt més alt i iniciem el descens.Anem per la roureda del Sastre.
2 h 22 min. Sortim a la carretera que va al poble de Sorriguera que tenim davant nostre. Anem a la dreta i avall.
2 h 28 min. En un revolt de la pista agafem un trencall a l'esquerra. La carretera travessa el riu i remunta cap a Puiforniu i Tornafort que hem vist en la muntanya de la dreta.
Passem arran d'una font que deixem a la dreta.
Aviat abandonem la pista principal i anem a la dreta, amunt, travessant el rierol.
2 h 38 min. Passem per la Mola del Sastre. Dalt trobarem les basses que suministraven la força de l'aigua per moure la mola. Cartell explicatiu.
2 h 48 min. Arribem al poble de Llagunes on dinem. Ens obren el bar del poble per nosaltres.
Passem per davant de l'església del poble i sortim per l'esquerra del poble per un camí carreter que surt de la vora d'una font gran.
3 h 04 min. Passem a la vora d'una primera borda. N'anirem trobant més. Sota, en el barranc veig uns voltors que també estan dinant a la font de Canemassos.
3 h 12 min. Esplanada de les Peces on hi ha una petita cabana de pastor. Al fons ja veiem el Port del Cantó.
3 h 30 min. Fem cap a la carretera al Port del Cantó i anem a la dreta amunt. L'asfalt fa un marcat revolt en el km. 265.
3 h 33 min. Agafem una pista a la dreta.
3 h 35 min. Arribem a la borda de Caplloc, refeta però manté l'estructura tradicional: en la part de sota pels animals i la superior com a vivenda provisional. Revoltem la casa i darrera trobem un sender que anem seguint.
3 h 45 min. El torrent del barranc de Fener envaeix el sender. L'altre vegada que vaig venir, que baixava molta aigua, vaig tenir que sortir per un corriol de la vora.
3 h 51 min. El sender cap al pot del Cantó continua per sota del poble de Rubió. Nosaltres ens enfilem per un corriol cal al mirador de Rubió on ens espera l'autocar.
3 h 55 min. Arribo al mirador de Rubió (1667 m.)en el km. 263,6 de la carretera de Sort a Adrall N-260
Per obtenir el track de la sortida: