CERCANT BÚNQUERS PER LA NOGUERA ALTA (COMIOLS, ARTESA DE SEGRE, FORADADA)

Va haver uns anys que em vaig dedicar a buscar búnquers i més búnquers per les terres de ponent. No sé els que vaig arribar a localitzar però en tenia un bon grapat.
Avui el dia és insegur, de fet bona part de l'excursió ha estat plovent. Crec que era la millor opció que podia fer. Buscar búnquers que d'alguna manera m'havien comentat però que no havia estat mai.
Búnquer de Comiols:
El primer objectiu del dia és anar al búnquer de Comiols que em va comentar un alumne, Pol Carrera, fa un bon grapat d'anys. La seva descripció era molt correcta malgrat només tenir 10 anys.
En el km. 28 de la carretera L-1412b d'Artesa de Segre a Tremp agafem un trencall a l'esquerra vers el poble de Comiols.
Als 150 metres, mig amagat pels arbres, hi ha un senzill monument dedicats als habitants de Comiols. No té res d'especial però val la pena aturar-nos i contemplar aquesta senzilla raconada.
Als 300 metres trobem una instal·lació tancada de plaques solars. La pista es bifurca. A la dreta la pista va a cal Ribera i a l'esquerra al poble de Comiols; una pintura ens ho indica "poble vell". Aparco el cotxe aquí.
Vaig vorejant la tanca metàl·lica i a la dreta observo dins del recinte el búnquer al que no podré accedir. Té dues espitlleres encarades vers la carretera i es pot observar perfectament la motllura dels sacs terrers que el devien de camuflar. Com a mínim no l'han malmés.
Coordenades UTM 31T 342493  - 4656001
Decideixo anar a posar el nas al poble abandonat de Comiols. Segueixo la pista que davalla.
20 min. Una fita, a mà esquerra, m'indica l'antic camí al poble de Comiols. Aviat el sender esdevé carener, espectacular entre dues barrancades, tram molt agradable visualment doncs la carena es va estrenyent. Anem a la punta d'una mena de llança.
27 min. Primeres cases de Comiols (950 m.), abans d'entrar-hi per l'únic carrer, hi ha una pleta on puc observar un finestral natural que comunica amb l'altre vessant de la muntanya. Vaig contemplant les cases enrunades, m'encaro vers la torre de guaita prominent que es troba en el centre del llogarret. La panoràmica des d'aquest paratge és captivadora especialment cap al sud amb una impressionant visió cap a la conca del Segre. En algun moment he de passar per un carrer-corriol prou estret - penseu que el terra estava moll -.
36 min. Arribo a l'església de Sant Romà en l'extrem de la proa del vaixell. És una construcció restaurada amb gust, de fractura romànica. Penso que val la pena fer l'excursió a Comiols. Crec que es podria arribar a fer un pessebre.
Sorprenentment la porta de l'església es pot obrir i puc accedir al seu interior que està net i arranjat.
Sobre l'altra hi ha un llibre de signatures. Fa anys que no signo als llibres dels cims però hi poso un parell de línies expressant la meva sorpresa en visitar aquest racó que no espera tan interessant.
Veig que pel vessant sud arriba una pista i decideixo seguir-la per canviar el camí. La pista va revoltant per sota el turó.
46 min. Veig un corriol que ascendeix de nou al poble i m'enfilo amunt.
48 min. Torno a estar al llogarret de Comiols i segueixo la carena per on he vingut.
A l'esquerra hi ha la bassa de l'Oró, al costat de la pista.
1 h 28 min. Torno a estar a la cruïlla on he deixat el cotxe.
Baixo per la carretera recordant els búnquers que vaig localitzar a Montmagastre. Al costat de la carretera n'hi ha en un marge que hi ha a l'esquerra.
Artessa de Segre: El Castellot.
A Artesa de Segre vull pujar doncs ja temps vaig pujar recordo que al cim del Castellot havia molt formigó i crec que seria un indret ideal per bastir-hi un punt d'observació de les forces republicanes. Hi torno a pujar però si que hi ha formigó però va ser per aixecar l'escultura del Sagrat Cor que actualment no destaca entre les antiestàtiques antenes. No trobo un emplaçament d'arquitectura bèl·lica però si es recomanable la pujada a aquest modest cimal doncs en estar separat d'altres muntanyes properes ofereix una visió molt interessant del Montsec, de la serra de Sant Mamet, la serra de Munt, Montmagastre, la serra de Grialó,..
El búnquer de Marcovau:
En el km. 46,1 de la carretera de Lleida a Artesa de Segre hi ha l'accés a mà dreta - direcció Artesa - al poble de Marcovau. Aparquem a l'altre costat de la carretera, hem passat no fa gaire el canal d'Urgell. En el mig d'un camp a tocar de la carretera hi ha el búnquer, segons l'època de l'any el búnquer està amagat pels conreus.
No es pot accedir a l'interior doncs està colgat de terra. Es pot veure dues espitlleres encarades cap a la carretera.
Coordenades UTM: 31T 336985 - 4637894
El búnquer del Serrat de les Forques:
Pugem al poble de Foradada. Per arribar-hi cal agafar un trencall a l'esquerra en el km 45,5 de la carretera C-26 de Lleida a Artesa de Segre.
Un quilòmetre més amunt trobem el poble de Foradada. Tal com indica la toponímia en els penyals de dalt del poble hi ha un pont natural o forat damunt de l'antic castell.
Nosaltres aparquem abans d'entrar al poble en una cruïlla de camins que van a Alòs de Balaguer i a Montsonis. Hi ha un cartell de la Memòria històrica que ens indica el camí a seguir.
4 min. Arribem al búnquer que ha estat excavat i netejat encara que es podia haver tret part del terra que hi ha entre espitllera i espitllera.
Es pot observar les motllures dels sacs terres que el camuflaven i que van server per bastir-lo. Es pot entrar per darrera. Està format per dues espitlleres encarades cap al poble de Foradada. En el seu interior encara es pot observar part del terra encimentat on estaria ubicada la metralladora. Al costat, colgat de terra sembla que hauria un amagatall que està encara colgat de terra.
Coordenades UTM: 31T 335344 - 4638021
L'observatori del Serrat de Mirambo:
En el km 42,7 de la carretera C-26 de Lleida a Artesa de Segre hi ha una bifurcació. Agafem el trencall de la dreta en direcció a Artesa de Segre. Recte anem a la Torre de Fluvià. Agafem un trencall que surt més a l'esquerra. El nostre objectiu és un modes tossal que domina la carretera.
A 1 km. trobem una granja. De fet podríem deixar el cotxe en qualsevol indret abans i anar directament al tossal però cal travessar un camp de terra campa, per evitar-ho arribem a la granja on aparquem.
Seguim una pista que surt a l'esquerra, vorejant el camp. Quan acaba el camp tirem muntanya amunt i sortim a un altre camp que voregem. Anem pujant sense camí per la serra.
17 min. Assolim el cim del serrat de Mirambó (492 m.) on hi ha la base del que podria haver estat una torre de guaita d'una datació molt díficil. Segurament aquest indret d'observació havia estat utilitzat durant la Guerra Civil. A la base del mirador-torre es veu una excavació que podria correspondre a una cabana.