PEL CASTELL DE MALACARA: LA SEGARRA GENUÏNA

He hagut a anar a comprovar com estava un tram del GR ®171 ja que algú va fer arribar a l'Àrea de senders de la FEEC que havia un tram que estava malament. El camí tenia un tram que està perdut (es passa entre vegetació selvàtica) i hi ha un altre que va per un camp. Així que a buscar una alternativa.
Al mateix temps que ho mirava he dissenyat una proposta diferent per fer un itinerari circular que passa pel castell de Malacara. Segurament el tram del GR acabarà passant pel camí de tornada.

Característiques:
Valoració: Proposta prou interessant que ens permet descobrir un dels racons de la nostra Segarra.
Dificultat: Baixa. Hi ha un tram del GR
®171 que no hi ha marques encara que la lògica permet seguir la ruta.
Desnivell: 180 m.
Distància: 8,6 km. 
Temps: 2 hores 
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Surto de la plaça de la bascula del poble de Ferran (660 m.) en la carretera N-141f en el km. 14,5.
S'hi arriba molt bé per la carretera de l'Eix, C-25, a la sortida de Sant Ramon.
Hi ha un cartell que m'indica la direcció a l'ermita de Santa Maria que segueixo. Uns metres més enllà hi ha un pal sense banderola.
Hi ha alguna marca de pintura però pràcticament no es veu.
La pista va voltant el poble de Ferran pel vessant sud.
5 min. A l'esquerra es pot veure el pou nou. Val la pena arribar-s'hi ja que té una fondària d'uns 10 metres. Aquests estiu ha estat molt sec però malgrat la sequera al fons encara es pot veure aigua.
10 min. Bifurcació de pistes. Vaig per la de sota. Tornaré per la de l'esquerra.
Vaig baixant pel torrent de Malacara que no duu pràcticament mai aigua.
27 min. Per l'esquerra s'incorpora una pista que baixa del castell de Malacara. Pujada. L'antic camí abans d'arribar a cal Cintet gira a l'esquerra. Una creu mig esborrada m'ho indica. El corriol va entre camps però ara està ben perdut i esbrossat. En algun moment he de passar pel camp de sota per poder prosseguir el camí. En algun arbre trobo marques de GR.
32 min. Surto a la pista després de Cal Cintet. Vaig a la pista de la dreta per saber com estar el tomb per la casa. Aviat entro en un camp i surto a la pista per on he arribar. Agafo el carrerany que he seguit abans entre camps.
43 min. Torno a estar a la pista i tiro avall.
Vaig per un camí que hi ha entre marges d'un camp.
47 min. S'acaba el sender i he d'anar per la vora d'un camp. En la paret veig una vella pintura blanca i vermella. Indica que fa ja anys es passava per aquí.
53 min. Passo a tocar de la Cabana de la Quadra que era una cabana de volta però en l'actualitat està ensorrada.
55 min. Surto a una pista que segueixo. Vaig torrent de Malacara avall, encara que més que seguir el torrent el que faig és seguir una vallada seca.
58 min. Surto a la carretera LV-1005 d'Estaràs a Sant Ramon. El GR anava a la dreta a buscar el nucli d'Alta-Riba. Vaig en direcció oposada, esquerra. Passo un pont i agafo una pista a l'esquerra.
1 h 10 min. Arribo prop de Cal Seroles, però la pista gira a l'esquerra sense arribar-hi a entrar a la masia.
1 h 17 min. Cruïlla de camins. Vaig a l'esquerra. Aviat el camí baixa a un barranc. Davant al fons tinc la torre de guaita de Mejanell. Davant, a l'esquerra, el castell de Malacara president la contrada.
1 h 22 min. Surto a un pista que puja del torrent de Malacara. Vaig a la dreta, vers el castell.
1 h 26 min. Per la dreta s'incorpora una pista. Anem a la dreta.
1 h 30 min. Arribo al castell de Malacara (676 m.) . Restaurat. Darrera veig l'ermita de Santa Maria. Recordo que l'altra vegada que hi vaig estar, ara farà uns vint-i-cinc anys una senyora em va preguntar si era el senyor de malacara. Li vaig respondre que no era guapo, però tampoc n'havia per tant.
Podem ver una volta per la fortalesa que resulta molt interessant.
En la part inferior surt un sender molt interessant.
1 h 38 min. El sender acaba en un camp on enllaça amb una pista que segueixo.
1 h. 41 min. Estic davant de cal Manel i enlloc de passar per davant de la casa decideixo agafar un sender que travessa una planta d'oliveres i aviat surto a la pista de dalt. La casa tristament sembla no estar, però, habitada.
1 h 50 min. M'incorpora a la pista que he seguit a l'anada (punt 10 min. de l'anada). Vaig a la dreta.
2 h Arribo a la plaça de la bascula on he començat l'excursió.

Per obtenir el track:




Powered by Wikiloc

Comentaris