ESLOVENIA (2): ASCENSIÓ AL TRIGLAV

El Triglav és la muntanya més alta d'Eslovènia. Etimològicament vindria a dir Les tres caps. Els eslovens creuen que una vegada a la vida han de pujar al Triglav. És una muntanya amb una gran devoció on els dies d'estiu pot estar bloquejada per la gentada que hi puja i baixa. És una muntanya que amb la munió de ferro que hi ha a la paret no és difícil però diríem que tampoc és fàcil doncs els excursionistes amb vertigen hauran de marcar-se d'altres fites.
Vam pujar al Triglav en tres etapes:
1r dia: Vam sortir de Polkjura o Rudno Polje al refugi de Palmika Dom.
2n dia: Refugi de Palmika Dom al Triglav al refugi de Kredarici Dom i descens al refugi Volnikov Dom.
3r dia: Del refugi Volnikov al pic Visecnik i retorn a Polkjura.
De fet els molt matxotes ho poden arribar a fer en un dia però nosaltres volíem fruir de la sortida.
Si ho tornés a fer pujaria al refugi Kredarici i baixaria pel Palmika (més fàcil) i al refugi (Dom) Kredarici hi ha tota mena de serveis mentre que al Palmika no hi ha ni aigua.
Primer dia:
Del costat de la caserna militar (1347 m.) prenem una pista que seguim. Cal cercar el cartell vermell que indica Triglav i anar seguint les indicacions que trobarem a totes les cruïlles.
Als 20 min. abandonem la pista i agafem un sender entre boscos.
2 h Arribem al coll de Studorski preval (1892 m.). Per la dreta va el sender que puja al Sreniski preval que agafarem a la tornada.
Ara comencem un llarg flanqueig entre planer i descendent, tot girant a la dreta fins arribar a la vall del Triglav.
3 h. Refugi de Volnikov (1817 m.) on dormirem la segona nit. Passem un pas estret amb l'ajuda d'un passamà. Observem que hi ha esglaons recipats a la roca i esglaons fets. Aquesta gent posa moltes facilitats per poder pujar.
5 h. Arribem al refugi de Planika Dom (2407 m.). És un refugi que està al peu de la impressionant muralla del Triglav que veiem sobre nostre. El refugi no té aigua corrent, per la qual cosa l'haurem de comprar (millor cervesa). El sopar és molt justet ens van limitar les llesques de pa a 1 unitat. Pot sembla broma però va ser així. El menjar era bon però molt justet. Nosaltres vam pujar entre boires. El water és una letrina exterior.
Segon dia:
Fa vent, però a les 5 h. ja surten vers el cim els eslovens més valents. Nosaltres esmorzarem a les 7 h. Al vespre ja vam estar veien per on anava la via normal. Per l'esquerra hi ha una altra més pendent per on tornen quan la cresta està saturada de gent que van en una i altra direcció. Podrien posar un semàfor.
Pugem per una escletxa que ens duu a un contrafort que ens permet assolir a la carena. Aquí s'ajunta amb el sender que puja del refugi de Kredarici. No cal dur ni arnés i dissipador doncs els passos no són difícils i hi ha molt de ferro posat amb molta intel·ligència per poder fruir de la sortida.
Un cop en l'aresta anem vers el Mala Triglav o Petit Triglav (2735 m.).
Ara el camí és una estreta aresta amb un llarg passamà. Encara ens queda algun pas on hem de grimpar per aquest camí ferrat fins al cim.
1 h 30 min. Triglav (2864 m.) que seria el tro d'una divinitat legendària eslovena. Fou ascendit el  par Luka Korošec, Matija Kos, Štefan Rožič et Lovrenc Willomitzer.
Hi ha un cilindre metàl·lic que vol ser un refugi d'emergència bastit l'any 1895 però no m'hi voldria trobar-hi una nit de tempesta. La tradició deia que calia pegar uns cops de fuet als muntanyes novells que pujaven al Triglav. La corda estava dins del refugi però actualment ha desaparegut.
Al cim vam trobar un manté que venia cerveses (7 euros)  i tota mena d'andròmines.
Refem el camí d'anada i decidim baixar cap el refugi de Kredarici que és més pendent i exposat. Per això proposem fer l'excursió en sentit invers.
3 h. Refugi de Kredarici Dom (2515 m.) d'unes dimensions gegantines amb més de 300 places per muntanyencs. Després de prendre una merescuda cervesa i un bon dinar decidim baixar cap al refugi de Volnikov. En el camí també trobarem un ferro i cable però res comparable com la baixada que hem fet des de la carena al Kredarici.
4 h 30 min. Refugi de Vodnikov Dom (1811 m.) per on vam passar al pujar i ara dormirem doncs volem fruir de l'estada en la muntanya. El tracte del refugi és molt agradable. Hi ha una noia que parla castellà. La nit anterior van dormir el grup que no s'acabaven de decidir per pujar al Triglav.
Tercer dia:
Del refugi de Vodnikov Dom sortim vers el coll Studorski preval (1892 m. - 1 h.) que va contornejant la muntanya. Aquí en lloc de baixar decidir agafar un altre sender, també indicat que va planejant la muntanya.
Passem per un coll secundari entre les muntanyes Draski que ens havíem plantejat també de pujar però decidim passar d'elles, deixant-les per la propera reencarnació, doncs aquí no acabaríem mai de fer muntanya.
Després de passar un tram força aeri on ens agafem a un passamà per no caure arribem al coll Sreniski preval (1959 m. - 2 h.) i veiem un cim proper que està ple de gent i coincideix amb el sender que ens hem plantejat com alternativa diferent per baixar.
2 h 20 min. Assolim el cim Visevnik (2052 m.) on hi ha una munió d'excursionistes que arriben a atabalar. És un cim molt freqüentat. Sembla que als eslovencs els hi agrada molt anar a la muntanya.
Ara baixem per un camí trapitjadíssim on no parem de dir "doverdan" o senzillament "dan" que és la forma de dir bon dia i que tots els eslovencs educadíssims diuen en veure'ns.
4 h 10 min. Arribem a l'estació d'esquí de fons de Pokljuka.