CAMI RAL DEL MONTSEC

Per on va el camí ral del Montsec? Comenceu bé, una bona pregunta implicarà una bona resposta. El Montsec sempre ens guarda bones sorpreses. Quan vaig fer la cabanera que travessava el Montsec pel coll d'Ares vaig tenir l'agradable sorpresa de descobrir que a la vora de la cabanera havia el camí ral del Montsec, nom que em va dir un pastor de Sant Esteve. Pel vessant nord segueix el GR-3 però pel vessant sud ho volia repassar per fer una campanya de neteja i senyalització amb el suport del Joan de Balaguer.
Valoració: Itinerari de descoberta, cercant el camí ral del Montsec i la cabanera.
Dificultat: Mitjà,  Tenint en compte el desnivell i que el sender no és gens evident.
Desnivell: 670 m.
Temps: 3 hores 07 minuts.
Agafem la pista asfaltada que ens duu al coll d'Ares. Passem cal Massierol (restaurant...), les casetes del Centre Observació de l'Associació de Sabadell (a la dreta i no confondre amb el Centre d'Observació de l'Univers més amunt i a mà esquerra). Per la dreta s'ajunta la pista per on venia la carrerada i als pocs metres veiem un camí carreter on aparquem. Hi ha un fita destacada.EStem en el barranc de Ritou.
Seguim el camí carreter que aviat deixem seguint unes fites i cintes als arbres que ens duen a un corriol que passa per la llera del barranc de Ritou.
7 min. Sortim de nou a la pista i anem cap a l'esquerra.
12 min. Cruïlla de camins. Per la dreta van les cintes, per l'esquerra tornarem tot seguint la carrerada i nosaltres anem recte amunt. Hi ha alguna fita.
21 min. Per l'esquerra s'incorpora la pista que sortia a mà dreta, per on anaven les pistes. Trobem un tub de mànega negra que deduïm que duu l'aigua d'alguna font de la graonada mitjana. El nostre camí ample s'estreny i s'encara vers un cingle que tenim proper.
32 min. Sembla que per l'esquerra marxa un altre corriol però seguim la mànega i anem a la dreta.
A esquerra i dreta tenim parets però el nostre sender passa vorejant la roca.
35 min Passem un grau que superem fent ziga-zagues.
40 min. Arribem a un mirador que ens ofereix una excepcional panoràmica sobre la contrada, especialment sobre el Montsec de Garreta i l'ermita de Pedra que atalaiem en la llunyania.
El sender s'enfila per una canal fent marrades. El camí està sustentats en murs de pedra. Paratge sorprenent i que denoten la importància del sender que estem seguint. Mirant el mapa de l'ICC sembla coincidir amb el topònim Caragol de Graelles.
53 min. Enllacem amb el sender que segueix la cabanera. Anem a la dreta. Tot seguint les cintes i les fites. En algun indret cal anar amb cura per no perdre les senyals. Ara el terreny ha esdevingut més pedregós.
1 h El sender es torna menys pendent. Passem per antics camps ara erms.
1 h 06 min. Sortim a la carretera asfaltada que puja al coll d'Ares que travessem i seguim una camí carreter.
1 h 11 min. El camí gira a l'esquerra. La cabanera anava al recte i amunt per un pendent fort. Cal destacar en aquest punt com quan van fer la repoblació forestal per allà els anys 80 van respectar el coster per on anava la carrerada. Seguim la pista.
1 h 19 min. Entrem en un camp que voregem per l'esquerra. En l'extrem oposat retrobem la pista.
1 h 21 min. Adrecem la pista i pugem per un coster que hi ha a l'esquerra on s'està fent un carrerany.
1 h 25 min. Sortim a la pista asfaltada al coll d'Ares que la travessem. Per aquí puja el Gr-3.
1 h 29 min. Fem cap al coll d'Ares (1538 m.) en el vessant nord albirem els Pirineus ben nevats.
Retornem pel camí de pujada.
2 h 15 min. Al pujar hem observat que en aquest punt es separava el camí ral del camí de la cabanera que ara seguirem. Anem a la dreta. El camí és veu menys fressat però igualment espectacular.
2 h 22 min. Entrem en una curiosa feixa per on passa el camí.
2 h 31 min. Ziga-zaga empedrada molt característica.
El corriol en algun moment no es gaire evident, si que es pot veure l'amplada que abans duia la cabanera que tenia en alguns indrets una amplada de 80 metres i que després de 30 anys sense haver-hi passat ningú encara es nota. Com la Carrerada baixava a l'ample el camí no es tan evident.
2 h 51 min. Arribem a una pista que seguim a l'esquerra.
2 h 58 min. Fem cap a la cruïlla que hem trobat a l'anada (en el min. 12 del recorregut).
Anem per l'interior del barranc de Ritou.
3 h 07 min. Sortim a la carretera en l'indret on hem començar l'excursió.
Per si voleu obtenir el track: