CAMI AL CASTELL DE LA FABREGADA (o COVA DE LES MONGES)

Mig sense voler l'altre dia vaig pujar al castell de la Fabregada que està damunt del Pas Nou, prop de la Font Blanca. Vaig tenir la sensació que era una excursió molt agradable, curta. Per la vora de la cova de les Monges o Castell de la Fabregada ja hi havia passat  d'altres vegades però mai m'havia plantejat entrar-hi ja que en Manel Cortés m'havia dit que era un xic complicat. Avui m'he decidit pujar-hi i m'ha semblat molt interessant malgrat que hi ha un pas un xic complicat. Seria ideal posar-hi una cadena per pujar.
Valoració: Itinerari molt interessant que ens permet ascendir fins al castell de la Fabregada situat a l'interior d'una gran balma. Excursió curta però molt recomanable.
Dificultat: Baixa, fins arribar al fons de la Cova, llavors cal fer un pas exigent.
Desnivell: 290 m.
Temps: 2 hores 6 minuts.
A la vora de la carretera hi ha un cartell que marca l'itinerari vers Vilanova de Meià però no ens indica que amunt anem al coll de Cabaces per l'anomenat camí de la Font Blanca.
El camí està molt marcat. Anem recorren antics camps que travessem d'esquerra a dreta. A la part superior agafem un sender que puja per la dreta de la barrancada. Com havia plogut molt els dies anteriors tinc algun problema per travessar el rierol que baixa pel camí.
26 min. Surto al coll de Cabeces on arriba la pista que puja de la Font Blanca i va al Coguló.
Vaig a l'esquerra a buscar la cabana del Pubill. De darrera, entre camp i camp, surt el sender que en algun moment està un xic brut d'herbassar.
44 min. Observo una pleta que està arramblada al peu del cingle. A partir d'aquí el sender no es tan evident. Ens trobem en un bosc de roures i anem intuint el senderó. Anem guanyant alçada i encarant-nos vers la cova de grans dimensions que tenim davant.
54 min. Arribem al peu d'un cingle. Anem a la dreta. Desapareix el bosc i podem albirar la impressionant boca d'entrada de la cova on segons la tradició havia hagut un convent de monges.
58 min. Darrer tirapits. Veiem al fons de la cova un mur que protegia l'entrada per pujar cal fer una petita grimpada. A l'alçada dels peus hi ha la roca picada per pujar millor. El pas de baixada és més compromesa. Una cadena instal·lada aniria molt bé.
Un cop dalt encara ens cal una altra grimpada més senzilla. Al fons hi ha un dipòsit que recull l'aigua que cau de les parets. És un conjunt molt interessant. Hi ha murs de protecció exterior que fan de muralla però costa una mica de copsar l'edificació troglodítica del castell.
Coordenades UTm: 31T  3 38 275 - 46 53 713 alt 974
Anem al camí per on hem pujat i en lloc de baixar anem amunt i poc després a l'esquerra per arribar-nos a l'ermita de Sant Serni (1 h 03 min.) encara que no hi queda gaire cosa.
Baixem pel mateix camí d'anada (1 h 50 min).
En el km. 2,4 de la carretera L-913 de Vilanova de Meià al Pas Nou hi ha un cartell encara que no indica cap a dalt, agafem el sender que puja amunt.
Camí del pont la Gata:
Abans vaig trobar un sender que puja del pont la Gata fins a la pista de Rúbies.
Només agafa el primer tram de cadenes doncs llavors se'n va per la dreta. És un camí també prou interessant. Entre pujar i baixar: 1h 30 amb 130 metres de desnivell Distància: 2,6 km.

1. L'anomenada Cova de les Monges és sota mateix de l'ermita de Sant Serni.

1. Respecto, faltaria més, la teva opinió però ho acabo de consultar amb en Manel Cortés i també em diu que ell sempre ha sentit dir a la cova gran, Cova de les Monges. Fins hi tot a la Catalunya Romànica (Vol. 17, pàg. 477 també ho diu així...