NOUS CAMINS: PUIG CASTELLÀS

L'altre dia vaig anar a una reunió de Vegueria i l'Emma em va presentar un noi jove que es deia Joan Urti... (un cognom basc irrecordable) de Balaguer que havia recuperat el camí d'Alós de Balaguer fins al Puig Castellar. Sempre fa il·lusió veure que hi ha altra gent que està treballant per la recuperació del patrimoni dels nostres camins. Finalment he pogut anar aquesta tarda, encara que el temps no pintava gaire bé. Quan arribo al cotxe em cauen 4 gotes que semblen que esperaven que hi arribés.
L'excursió és prou interessant ja que surt del poble d'Alòs de Balaguer i passa per la vora del castell que bé mereix una visita entretinguda.
Després va pel vessant meridional i puja per una alegre carena fins el Puig Castellar. Es pot baixar a la cabana de la Coma del Poll on es pot enllaçar pel camí que puja pel vessant septentrional de la muntanya fins Alòs.

Valoració: Circuit molt interessant que ens permet descobrir un indret amb encant. Pujada per la carena i tornada pel vessant septemtrional de la muntanya.
Dificultat: . Moderada
Desnivell: 610 m.

Temps: 3 hores 15 minuts
Aparquem a la part inferior del poble, albirant el proper Segre i el barranc del Prat. Ens enfilem pels carrers costeruts d'Alòs de Balaguer. És un plaer perdre's pels carrer de la vila amb porxos i balconades. Passem a recer de l'església de Sant Feliu.
6 min. En la part alta del poble trobem en carrerò de la Costa per on ens enfilem, per la mà esquerra. Es l'antic camí del poble. Hi ha trams empedrats.
8 min. Deixem el camí, prop d'un dipòsit, i ens enfilem per un corriol pendent. Sortim prop de la carena. Hi ha una passarel·la de fusta que passem i sortim a la part inferior del castell. En una muralla que sembla posterior. Passem per la vora i anem a la mola principal del castell. Dalt hi ha la gran torre que sembla que sigui anterior i les dependències del castell bastides damunt d'un precipi. Després de veure el conjunt baixem per una sender que s'inicia a la dreta. Baixa fent un parell de ziga-zagues entre murs.
18 min. Ens incorporem al camí que puja del poble. Anem a l'esquerra i amunt.
20 min. Sortim a una pista. Anem a l'esquerra. Passem per sota de l'extrem de la fortalesa que forma una mena de collet (380 m.). El sender senyalitzat va per la dreta.
22 min. El sender davalla vers una casa de camp. Hi ha una pista que puja des del riu fins aquí dalt passant per sota de les roques del castell per fora del poble. Nosaltres agafem un sender que tira amunt (fita).
27 min. Sortim a una pista. Anem a l'esquerra. Caminem entre plantes d'oliveres i ametllers. Alguns camps han estat tristament abandonats.
45 min. Travessem una pista. De fet si anem a la dreta sortiríem al camí de tornada. Estem situats en una collada.
Pugem per la carena.
53 min. Sortim a una nova pista que travessem. Anem per la carena de la serra de Penarreba.
1 h 17 min. Assolim un turó secundari que ens obliga a superar un petit grau, sense cap mena de dificultat.
1 h 21 min. Baixem a un coll (694 m.). Davant tenim la silueta del Puig Castellar que té un aspecte més rocós. Davallem per la dreta per cercar el millor pas per ascendir-hi. Pujada ferma que ens duu a la carena nord del Puig.
1 h 31 min. Carena (723 m.). A l'esquerra surt un corriol que puja al Puig Castellàs. Davant un altre sender davalla cap a la collada de la Coma del Poll. Anem a l'esquerra.
La pujada requereix agafar-nos amb les mans a la roca, no és difícil però cal anar amb cura.
1 h 39 min. Puig Castellàs (766 m.), modest cim que corona el serrat del Poll. Ofereix una privilegiada panoràmica vers la serra de Sant Mamet que és el teló de fons al nord i una visió diferent de la serra de Mont-roig.
Refem la cresta fins al cruïlla.
1 h. 46 min. Arribem a la cruïlla i agafem el sender que davalla vers ponent, menys fressat. Sota tenim un camp on hi ha la cabana de la Coma del Poll.
No arribem a la cabana sinó que trobem el camí que puja per l'obac de la muntanya des d'Alòs.
1 h 55 min. Agafem el sender en direcció descendent, a mà dreta. Va per sota d'un camp, el camp esdevé un camí carreter.
2 h 01 min. Abandonem la pista i agafem un sender a la dreta.
2 h 08 min. Arribem a una pleta feta malbé. N'hi ha d'altres escampades pels contorns que ens denoten la importància que havia tingut la ramaderia.
Anem per un camí planer molt agradable.
2 h 21 min. Sortim en una pista i anem avall, esquerra.
2 h 25 min. Fem cap a una altra pista més important.
2 h 42 min. Arribem a una nova cruïlla. Per la dreta s'incorpora la pista que hem creuat en començar l'excursió (punt min. 45).
2 h 48 min. Trencall a la dreta que puja a El Puig, turó on hi ha instal·lades unes antenes. Anem avall.
2 h 51 min. Nova cruïlla. Anem a la dreta. La majoria de bifurcacions estan indicades amb cartells des de que hem baixat de la Coma del Poll
3 h 02 min. Sortim al collet al peu del Castell d'Alòs, baixem coincidint amb l'itinerari que hem fet a la pujada..
3 h 15 min. Arribem a la part inferior del poble d'Alòs on hem comentat el recorregut.