PEL MILLORS RODALS DE SANT LLORENÇS: MONTERO I EL CAMÍ DE RIBERA

Avui en Vicenç Saiz de Balaguer em vol ensenyar un nou camí que des de la presa de l'embassament de Sant Llorenç de Mongai puja a Montero. A la baixada li ensenyo pel pas de l'Orellut - que com no podia ser d'una altra forma l'impressiona - i anem al castell de Geli. Baixem per un altre camí que desconeixia, però l'altre dia vaig veure unes fites a l'inici quan anava pel camí de ribera que voreja l'embassament.
 És sense cap mena de dubte el millor recorregut que es pot fer per Sant Llorenç i mira que n'hi ha d'interessants.

Valoració:Excursió superba que ens permet descobrir, des de trinxeres de la Guerra Civil, el cim del Montero amb restes d'una vil·la romana. Passar el singular pas de l'Orellut. Visitar el castell de Geli i retornar pel camí de Ribera. Mai tant poc va donar tant.

Dificultat: BAIXA. Tota l'estona anem per sender fressat.

Desnivell: 450 km.

Temps: 4 hora

Sortim de davant del càmping de Sant Llorenç on hem aparcat i anem a buscar el pantà de Sant Llorenç de Montgai. Anem a la dreta.
12 min, Superem la resclosa de Sant Llorenç. Anem a l'esquerra per un sender. A la dreta hi ha un camí que ens duria fins a Balaguer (per pista).
15 min. Travessem un barranc per una palanca. Anem per un agradable bosc de pins.
19 min. Unes fites ens indiquen un corriol que surt a la dreta i amunt. Evident.
34 min. El terreny és guixos. Sortim a una carena secundària. A la dreta veig un turó on s'intueixen unes trinxeres. Vaig a explorar-les.
Aviat trobo trinxeres encarades al proper Merengue.
40 min. Arribo a un observatori privilegiat  (349 m.) sobre l'embassament de Sant Llorenç. Coordenades UTM: 31T  x=320949  y=4635674. Reculo buscant més trams de trinxera, seran uns 200 metres de defenses.
45 min. Torno a estar al camí principal que tira amunt. Torno a trobar trinxeres. En algunes puc observar alguns petits refugis excavats en la roca. Coordenades UTM: 31T  x=321239  y=4635715. Veig una tercera línia de defenses. Caldria seguir-les per veure fins on s'allarguen però tiro amunt.
53 min. Superem un grauet que ens obliga a grimpar un parell de metres. De fet observo que per l'esquerra podríem arribar a evitar el pas.
1 h 09 min. Sortim a un primer llom carener i una mica més enllà ens tornem a trobar una trinxera. Quasi sense voler em vaig trobant restes petits de metralla que m'informen de bombardeigs en la zona.
1 h 17 min. Enllaço amb un altre sender que puja per la carena de la dreta. Anem a l'esquerra.
1 h 33 min. Assolim el cim del Monteró (574 m.). Al costat del vèrtex geodèsic hi ha restes d'una vil·la romana que s'està excavant. Veig altres vestigis propers.
Des d'aquí dalt es va iniciar l'ofensiva artillera sobre el Merengue a la matinda del 22 de maig de 1938. Els atacs durarien 5 dies amb nombroses baixes sobre la infanteria que intentaria conquerir el modest turó del Merengue. En els mapes encara figura el nom del Tossal del Déu.
Abandonem la carena del Monteró per un sender que baixa per l'esquerra.
Inici entrada al pas de l'Orellut, Escletxa visible a la dreta.
Al fons el castell de Geli.
1 h 44 min. Bifurcació de camins. Anem per l'esquerra. El camí queda mig entretallat. Cal desgrimpar amb cura algun tram. Davant observem una escletxa en al paret. És el nostre objectiu. El superb pas de l'Orellut, si estigués a França segur que seria un indret super conegut.
2 h. Superem l'escletxa per un indret estret que té una cinquantena de metres i que sembla que no tingui sortida per l'altre costat. Coordenades UTM: 31T  x=321691  y=4637242
2 h 02 min. Ens incorporem al camí que passa per dalt sense accedir al pas de l'Orellut i fem cap al coll (469 m,). Per l'esquerra baixa un sender fitat però recomanem pujar al castell de Geli.
Passem un pas estret on es pot observar un tram obrat que tancava el paratge. Hi ha un esvoranc a l'esquerra on devia d'haver la guàrdia de la porta de la fortalesa. Girem a l'esquerra.
2 h 09 min. Assolim el cimal on es troba el castell (481 m.). A més de la superba visió del contorn podem veure una senyera estelada.
Tornem al collet d'on venim (2 h 14 min.). Baixem pel sender que davalla vers el nord-est. Hi ha algun tram força dret. Anem travessant antics camps que ens indiquen que aquest indret havia estat conreat en l'antiguitat.
2 h 37 min. Sortim al camí de Ribera prop del pont de l'Escalera. Anem a l'esquerra contornejant l'embassament. Cal destacar les precioses vistes sobre les parets de l'altre costat de l'aigua.
3 h 37 min. Passem pel costat del sender que hem pres per pujar al Montero. Continuem pel camí d'anada.
4 h Arribem a l'aparcament.
Per obtenir el tracks de la sortida:

1. Meravellosament explicada.
    Aquests dies aniré a recorrer aquesta ruta, mentre espero que la conference estigu al punt per collir!