EL PAS DE LA SAVINA DES DE CANELLES

He fet tres excursions pràcticament seguides al pas de la Savina: Una per Tragó, una altra des del coll de Campells (Massos de Millà) i avui toca des de la Central de Canelles que és la manera més factible de visitar-lo. Estic una mica corferit per aquesta contrada i m'agrada perdre'm pel seu contorn. Crec que ja he acabat el mini-cicle...
A veure si un dia d'aquest pujo al tossal dels Ossos.

Dificultat: Mitja. Tot el recorregut es fa per sender. El pas de la Savina és estret i poc recomanable a persones poc esperit aventurer.

Desnivell:   550 metres
Itinerari circular
Inici i final: Presa de Canelles.
Temps: 3 hores 44  minuts.

Aparco al pont al peu de la presa de Canelles. Segueixo una amplia pista que s'inicia a la dreta.
8 min. Arribo a un marcat revolt de la pista a l'esquerra. Del revolt surt per un sender. No gaire evident en els primers metres. Cal pujar una mica.
30 min. Travessem el barranc del Sot de Canelles. Abans hem passat un pas estret amb el terra esllavissadís.
32 min. Per l'esquerra surt el sender que davalla de Roca Foradada (per on podem escurçar la tornada).
48 min. El camí es va decantant cap a l'estret de la Savina on sembla que les dues parets del riu ens vulguin tancar el pas. Anem per una estreta feixa. En alguns trams hi ha barana encara que no ens hi podem fiar gaire doncs hi ha indrets on s'ha trencat per la caiguda de pedres.
Anem pel sorprenen pas de la Savina, arran d'aigua.
1 h 02 min. Fi del pas. Hi ha un tram on el sender aprofita unes travessanys  de ferro amb unes fustes interiors on hem de trepitjar amb cura doncs la fusta pot estar prodrida.
Anem per la vora de l'embassament.
1 h 09 min. Arribem al primer barranc que baixa per l'esquerra. Ara cal estar atent doncs hem de cercar una fita que marca un corriol que surt per la dreta amunt. Va a buscar un altre torrent, en algun moment anem per dins, però acabem sortint per la dreta. Sols costa de trobar el primer pas doncs després es puja prou clarament, sempre seguint les nombroses fites que hi ha.
1 h 25 min. Sortim al camí que va de Tragó a Canelles per la collada de la Roca Foradada. El sender està marcat amb senyals de pintura verda. Tinc que acabar de mesura un tram així que vaig a la dreta però després tornaré a passar per aquí (tram que es pot escurçar).
1 h 36 min. Superem un grau. Si mirem detingudament la contrada veurem que està tallat per feixes de roca que només podem superar per aquests graus. Pugem per una feixa que limita el nostre pas per la dreta.
1 h 43 min. Assolim un contrafort i girem a la dreta. Anem envoltats de pins i de romer que dificulta la nostra progressió. Sort tenim que hi ha alguna marca de pintura verda. A la dreta apareix una torrentera dreta que anem contornejant.
1 h 50 min. En pas ens permet entrar a la capçalera de la torrentera i pugem per ella.
1 h 53 min. Arribem a una mena de collada. A la dreta hi ha un mas enrunat. Destacada visió vers les aigües de la presa de Santa Anna.
1 h 57 min. Sortim al camí de Tragó al Coll de Campells. L'enllaç de pujada costa molt de veure. He fet una petita fita. Faig mig tomb. Per aquí vaig passar pujant de Tragó i un altre cop baixant del Coll del Campell (Masos de Milà).
Torno a pujar al mas enrunat i baixo per la torrentera.
2 h 08 min. Abandonem la torrentera per la dreta.
2 h 14 min. Gir a la dreta per baixar per una diagonal.
2 h 21 min. Passo el grau i canviem de direcció.
2 h 33 min. Portell. Uns metres més endavant hi ha el baixador, marcat amb fites, cap al pas de la Savina - per on hem pujat - no confondre'ns amb dues fites que hi ha abans del portell i que baixen cap a un indret desconegut. Vaig seguir les fites en la passada excursió i no vaig saber deduir on anaven. No poden anar al pas de la Savina doncs hi ha un cingle que impedeix passar-hi.
2 h 43 min. Collada 538 m.) que ens dóna accés al tram superior del pas de la Savina.
2 h 47 min. Primer portell. El camí és estret, en molts punts està bastit damunt de murs de pedra. La visió sobre l'Estret de la Savina és impressionant.
2 h 51 min. Coll de la Roca Foradada que resta a la nostra esquerra. Hem acabat de flanquejar per dalt l'Estret. Baixem cap al vessant de Canelles.
3 h Collet amb un corral enrunat a la dreta.
3 h. 4 min. Bifuracació de camins. Continuem recte. Per la dreta va el trencall que baixa al camí del Pas de la Savina (10 min.). Sortiríem en el min. 32 de l'anada.
3 h 12 min. El sender esdevé un antic camí carreter. Aviat travessem el barranc del Clot de Canelles.
3 h 14 min. Surto a una plaça on el camí carreter és més evident. Vaig a la dreta.
3 h 20 min. Faig cap a la pista principal que baixa del coll de Campell. Vaig a l'esquerra.
3 h 36 min. Arribo al revolt marcat on comença el camí del pas de la Savina.
3 h 44 min. Pont de la presa de Canelles.

Accés a la presa de Canelles:
En el km 54,1 de la carretera N-230 a Viella trobem el trencall a Estopinyan que prenem.
5,3 km. La carretera gira a l'esquerra cap a Estopinyan nosaltres prenem un trencall a la dreta cap a la presa. Passem un trencall a Camporrells que deixem.
14,2 km. Bifurcació. A l'esquerra a la presa i a la dreta, avall, a la Central Hidroèlectrica de Canelles per on anem.
16,3 km. Pont sota la presa de Canelles on comencem l'excursió.

1. Hola Joan, dimecres volem anar afer aquesta excursió, però voldria demanar-te una mica mes d'informació, ja que al pas de la Savina i el Grau quina dificultat pot tenir(vertigen sensació de vuit, s'ha de menester cordino) perdona ja que està molt ben explicat però necessitaria una mica d'empenta per tu que l'as feta.

Moltes Gràcies

Ramon Codina

1. Ramon, dificultat tècnica cap. Per passar el pas de la Savina cal una mica de decisió. Els troncs del centre estan molt vells i no gosaria posar els peus al mig. Millor als ferros laterals.
      El grau cap dificultat.
      Ja em diràs com ha anat. Recentment hem tret el mapa de Piolet de les Avellanes on es pot veure molt bé el recorregut.

2. Hola de Nou Joan , ahir varem fer aquesta caminada ( molt maca), ara els camins sobre tot al principiu son molt bruts es veu que no hi passa massa gent; per el que far la dificultat jo crec que es mes complicat a la tartera que hi ha abans d'arribar al Pas de la Sabina, que si aquí rellisca algun peu segur que vas rostes avall hi la remullada no t'ha la treu ningú.

Vaig comprar el mapa de Piolet, cosa que hem va anar molt bé, també he perlat amb ells per comentar alguna cosa sobre els camins .

Moltes gràcies per tot Joan Ramon, si alguna hora necessites quelcom hem pot enviar un email a