DESCOBRIR PAÍS: TRAVESSA DE MONTDEVI

Després d'haver donat voltes pel peu de la serra de Montdeí (De Trago al coll de Campell pel coll de la Marga, Des del Coll de Campell al Pas de la Savina i tornada per Roca Foradada i el pas de la Savina des de la presa de Canelles) , em decideixo pujar al cim de la serra, el tossal dels Ossos (1014 m.). La veritat és que ha estat un cicle molt interessant on he descobert camins molt interessants. Estic molt content d'haver descobert aquest racó del meu estimat país. Com va dir un dia l'Antoni Trilla per aquí no trobaré mai a ningú, sols natura.
La proposta d'avui em permet fer el cim del Tossal dels Ossos i travessar tota la carena fins baixar fins al coll de la Marga - tot per camí- on enllaço amb el camí que puja de Trago i va al coll de Campell on he començat.
Dir també que avui estreno la màquina de fotografiar nova. Ara vaig tenir un ensurt ben fort ja que en una bardissa em si va sortir de la funda. En arribar al tossal dels Ossos i voler fer fotos vaig veure que havia perdut la màquina. Vaig refer el camí mirant atentament el terra, vaig tenir la sort de trobar-la penjada en una branca. Anècdota personal.

Dificultat: Mitja. La majoria del recorregut es fa per sender. El pas de la Savina és estret i poc recomanable a persones poc esperit aventurer. Algun tram del camí és perdedor.
Desnivell:   320 m.
Distància: 5,9  km.
Itinerari circular
Inici i final: Coll del Campell.
Temps: 2 hores 21  minuts.

Aparquem el cotxe al coll de Campell (819 m.) en una esplanada amb filades de pins de repoblació. Cap al sud, a uns 10 metres de la pista que ve del Pinar del Joan, surt un corriol que seguirem. Està ben fitat i és prou evident.
28 min. Bifurcació. Anem a l'esquerra per assolir una carena. Des de fa estona hi ha una petita carena rocosa que ens acompanya a mà esquerra. A la dreta queda un camp.

32 min. Arribo al vèrtex geodèsic del Tossal dels Ossos (1014 m.), punt més enlairat de la serra de Montdeví. La panoràmica des d'aquí dalt és superba. Al nord destaca el congost de Mont-rebei que deixa entreveure la Pica Cervi, el Corrunco de Durro, el Bessiberri Sud que generalment està tapat per la Punta Lequeutre però des d'aquí està una mica més a la dreta i el veiem, el pic d'Avellaners i la punta de la Senyal o dels Soldats. A l'esquerra el Montsec d'Estall - no m'agrada dir-li Montsec d'Aragó -, darrera les Maladetes amb l'Aneto, els pics de Cerler, el Perdiguero, els Posets estan tapats pel Turbó, els pics d'Eriste, el Bachimala, el Mont Perdut amb les 3 Sorores, el Tendenyera, sierra Telera, pic d'Aspe, Collarada, Penya Oroel sobre Jaca, Guara,  més proper Sant Quiri de Saganta, i Sant Salvador de Castellonroi, l'embassament de Santa Anna als nostres peus, els pobles d'Alfarràs i Alguaire en començar la Plana de Lleida, Montmaneu, Els Ports, Montsant, la serra de Prades, els Picons, Mont-roig, Sant Mamet, el Montsec de Rúbies i el d'Ares. Va veieu menys Hawai es veu mig món. La vista justifica l'ascensió.
36 min. Faig cap a la bifurcació. Si torno pel camí d'anada surt una excursió molt curta, així que tiro pels camps que hi ha aquí dalt, en direcció a ponent, seguint un corriol.
49 min. Veig una fita penjada en un cingle segurament hi ha un baixador que deu d'anar a buscar el camí del Pinar del Joan, però avui no toca.
1 h 1 min. A l'esquerra del camí hi ha una cabana de doble volta. El corriol no sempre és evident però la nostra direcció és molt clara, sempre cap a l'oest.
1 h 9 min. Sortim a la carena i podem contemplar la presa de Canelles i la serra de Blancafort que serà la nostra propera fita.
1 h 12 min. Davant tenim el darrer contrafort de Montdeví. El sender en lloc de pujar o voltar-lo el que fa es girar a l'esquerra i iniciar un descens marcant ziga-zagues ben fitades. Veiem al fons el cementiri de Tragó. Arribo a una canal dreta. Sota veig el poble de Tragó.
1 h 21 min. Surto al camí de Tragó al Coll de Campell per coll de la Marga . Vaig a la dreta.
1 h 24 min. Passo per sota de l'agulla del Coll de la Marga.
1 h 37min. Mirador excepcional que em permet perdre la visió sobre la Llitera. Veig el poble de Nachà, el tossal de Sant Quiri, el Portal del Pirineu - als seus peus, un poble que podria ser perfectament Estopinyà. Al sud hi ha calitja que em deixa entreveure la plana i el tossal cònic de Montmaneu.
1 h 39 min. Arribo a la carena de Montdevi pel coll de la Magra (819 m.) i vaig per l'altre vessant que està poblada primerament de pins. Després algun roure i alzines.
1 h 52 min. Clariana que em deixa veure la central de Canelles i el Pirineu on destaca la Penya Montanyesa, el Cotiella i el Turbó que sembla tapar l'Aneto.
2 h 03 min. Surto a una pista que segueixo.
2 h 21 min. La pista fa cap al coll de Campell (819 m.)on puja la pista procedent de la central de Canelles i va als Masos de Millà o Alberola.

Accés al coll del Campell:
En la carretera C-13 anem al km 189. A l'esquerra trobem la bifurcació a Vilamajor i Tartareu que agafem.
0,2 km. Deixem la carretera a Tartareu i agafem un trencall a la dreta cap als Masos de Millà.
5,4 km. Deixem a la dreta el ramal que va als Masos de Millà i agafem un trencall a l'esquerra vers el pantà de Canelles.
8,7 km. Abandonem la carretera asfaltada. Si anessim recte sortiria a la plaça del mas de Segovia. Agafem un ramal a la dreta.
9,9 km. Deixem la pista a Canelles i agafem una pista secundària a l'esquerra.
11,8 km. Coll de Campell.

Com l'excursió és curta decideixo aprofitar el temps i pujar a la serra de Blancafort (929 m.).
Aprofito primer un tram de camí carreter però després els coscolls em tapen el pas. És una excursió de voluntat i perseverància, no gaire recomenable, per la vegetació que hi trobem. Potser es passa millor arran de cingle que cau sobre l'antic poble de Canelles.
He estat 1 hora i 3 quarts entre anar i venir.

En tornar passo per sota de la torre dels Moros (878 m.) i decideixo pujar-hi. Uns metres abans de Cal Sastre surt el camí. Hi he posat unes quantes fites.
7 min. Arribo a la base de la Torre dels Moros. La veritat és que des d'aquí no ni ha gaire visió panoràmica. La torre presenta un estat lamentable. Un dels costats està caigut i té alguna obertura més. Temps: 15 min. entre pujar i baixar.
Després he anat fins als masos de Millà per un camí que sortia de davant del sender del castell. Semblava un camí de carrerada. He arribat fins davant de l'escola vella (i feta malvé) i l'església de sant Romà.
Si voleu el track el podeu aconseguir a: