PERDENT-ME PEL MORMUR

Diuen que a Hillary li van preguntar perquè havia pujat a l'Everest i va contestar amb una lògica contundent: - Perquè està allí. Si el Mormur està també allí cal també pujar-hi encara que no tingui 8000 metres i tot just arribi als 300. La veritat és que els dimecres per la tarda vaig a escalar amb els companys però em van donar "planton" i vaig haver de cercar un pla B. Vaig decidir explorar un  modest turó que s'alça entre Menàrguens i Castelló de Farfanya. Mirant les mapes vaig saber que era el Mormur.
No us espereu una gran excursió. La tarda es fa curta i cal anar ràpid.
La línia horitzontal s'imposa en tot el paisatge només petites ondulacions trenquen la monotonia. Ben aviat albirem el nostre objectiu. Al fons hi destaca el Mont-roig i el Montsec. Però tot té el seu encant si el sabem buscar.

Característiques:
Dificultat:  Molt baixa.
Desnivell:  Pràcticament pla.
Distància:  Uns 5  km.
Inici i acabament: Cruïlla de camins.
Itinerari circular. La tornada una mica amb afany d'aventura. En el croquis està ressenyada l'alternativa que vaig fer i que no és recomanable i la proposta (en blau al croquis). 
Temps total: 1 hora.
 Descripció de l'itinerari:
Aparquem en una cruïlla destacada amb senyalització. Els cartells ens diuen que a l'esquerra, Albesa, davant,  Castelló de Farfanya i a la dreta, Balaguer.
Anem a la dreta, direcció a Balaguer.
3 min. Travessem el riu Farfanya. De fet, no el veiem ja que està cobert de canyissos però sentim corre el seu minso cabal. Poc després ascendim per una pista costeruda i sortim de la vall fluvial que ha dibuixat el riu i anem per un ampli pla. La vista es perd per l'esplanada. Al fons veig, de ben lluny, un tractor que llaura i aixeca pols.
21 min. Estic enfront del tossal de Mormur. Sembla que em trobo en la partió d'aigües entre el Farfanya i el Segre. Prenc una pista cap a uns camps. Aviat la pista esdevé un senderó que em durà fins al cap.
28 min. Assoleixo el cim del Mormur (326 m.). La panoràmica es prou extensa i compensa el modest esforç: Montsec, Castelló de Farfanya amb el seu castell, La Rapida, Vallfogona, una requesta de pobles del Pla d'Urgell, Termens, Lleida, Mont-maneu, Montsant, muntanyes de Prades...
No vull tornar pel mateix camí i prenc carrerany entre matolls que voreja la muntanya per la dreta. Abans d'arribar a un camp llaurat vaig seguint uns pals de formigó que deuen indicar una finca, una gran finca. Vaig cap a ponent.
42 min. Arribo a un camí carreter i vaig a la dreta (error!!). Uns camps de panís s'entestaran en tancar-me el pas i hauré de recordar les pel·lícules de por nord-americanes i passaré entre les panotxes fins sortir a una gran, però gran, granja que estan construint. Serà la megapolis dels porcs. Una sensació molt desagradable. Només són rentables les explotacions pseudoindustrials mentre que els petits ramaders o agricultors no tindran espai per poder viure amb dignitat.. Com us vull estalviar aquesta desagradable sensació en arribar al camí carreter anem a l'esquerra (no a la dreta) i passareu per terra campa que us retornaran al cotxe.En el croquis he marcat el blau el que hauria d'haver fet.



Comentaris

  1. Dir que la excursió es fa un dimecres "per" la tarda és un castellanisme impropi d'un professor com tu. Cal dir "dimecres a la tarda".
    La Rapìda no és el nom correcte. En tot cas es devia veure La Ràpita, poble del municipi de Vallfogona de Balaguer.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada