L'ENCIS DE LA ROCA DEL CORB I SANT HONORAT

La roca del Corb i la serra de Sant Honorat són unes de les raconades més belles del Prepirineu lleidatà. Feia anys que no feia l'itinerari i com sempre he fruit contemplant els engorjats, els cingles i les barrancades. Una sortida que no hauria de faltar a cap carnet excursionista.
Avui he tornat. Can Boix tenia un aspecte diferent. Ara és un hotel de gama alta. Abans era un hostal on els excursionistes sempre havien estat molt ben acollits. Ara l'aparcament està reservat només a clients. Malgrat aquest inconvenient ... crec que és una superba excursió.
Dificultat:  Mitja.
Desnivell:  + 800  metres - 800 metres.
Inici i acabament: Aparcament de Can Boix de Peramola.
Itinerari circular, Molt interessant, imprescindible en el carnet de tot excursionista.
Temps total:   5 hores  07 minuts.

Travessem les instal·lacions hoteleres de Can Boix (580 m.) pel centre. Cal passar de tenir vergonya. Els estadants us mirant un xic encuriosits/ estranyats/ envejosos.
Passem les diferents dependències de la casa i trobem un sender que surt a l'esquerra cap a la roca del Corb i Peramola. Per la dreta puja el camí de la Font Viva per on tornarem.
Comença la pujada enmig del bosc. Un trencall marxa a la dreta però nosaltres continuem ascendint en mig del bosc esclarissat.
20 min. Arribem al Grau de Porta (721 m.). El terreny ara planeja i aviat es transforma en una pista.
30 min. Quatre camins. Cruïlla de pistes. Seguim la principal que gira cap a la dreta.
40 min. En un revolt, al peu de la superba agulla del Corb, surt el camí cap a la casa troglodita del Corb que fa un centenar d'anys encara havia estat habitada. Construcció molt interessant a 10 minuts entre anar i tornar, encara que nosaltres no hi vam anar doncs ja la coneixíem. Cal observar l'antic forn de pa de la casa.
50 min. Tornem a la pista i continuem planejant.
53 min. Trencall a l'esquerra que ens duu a l'ermita de Sant Salvador de Corb. Cartell. Pujada dreta entre codolar.

1 h 5 min. Arribem a l'encimbellada ermita (950 m.). Diuen que és l'ermita romànica més petita amb unes modestes dimensions aprox. de 3 x 5 metres. Malgrat la mesura és un temple realment interessant amb un àbsid amb decoració d'arc cecs lombards. Baixem a la pista (1 h 15 min. )que seguim a l'esquerra. Al fons albirem la majestuosa serra de Sant Honorat que posteriorment faldejarem.
1 h 20 min. A l'esquerra hi ha una marcada barrancada per un pujar un senderó poc definit. Ens enfilem amunt fins sortir a un estret coll. Anem a la dreta on trobem unes cadenes (1h 26 min.) que ens permeten superar un parell de petits murs. Assolim la mola de la Roca del Corb (994 m.), ara ja sense dificultat (1 h. 42 min.). La vista des d'aquí dalt és excepcional: la conca del Segre, l'embassament de Rialp, Oliana, Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Montseny, la serra de Turp, Port del Comte, les muntanyes d'Andorra, la serra d'Aubenç, el Montsec de Meià i la serra de Sant Mamet ... quin plaer!
Davallem de nou a la pista (2 h). Anem a l'esquerra.
2 h 05 min. Abandonem la pista i prenem un trencall a la dreta que ens duu al coll de Mu (879 m. - 2 h 04 min). Estratègic pas ample que uneix les serres del Corb i de Sant Honorat. Espectacular roca Llarga que cau sobre el paratge com la proa d'un vaixell.
D'aquí surt un viarany, mig perdut, que davalla cap al sud-oest que cerca un pas entre roques que ens permet baixar a un nivell inferior on trobarem a l'esquerra la balma de la Catedral. De grans dimensions, encara que ens l'imaginàvem més gran. Té restes de construcció on es van trobar restes prehistòrques. D'orientació difícil. Nosaltres entre explorar, localitzar-la i tornar vam estar 50 min.
Ara entrem al regne de Sant Honorat. Ho fem per una cornisa estreta sobre els afraus del barranc de Rumbau. A l'inici trobem algun tram habilitat amb cadena. No és pas necessària, però dona seguretat en la marxa ja que haurem de faldejar tota la base de la muntanya planerament. Tram espectacular però no pas compromès.
Passem el barranc dels Tresponts on podem veure dalt uns espectaculars ponts de roca a la vora d'una agulla. Travessat la canal dels Tresponts iniciem una pujada fins un collet  (2 h 37 min.).
Davallem per una barrancada tot passant per excel·lents atalaies sobre el vessant d'Oliana i la roca del Corb.
3 h 02 min. Per la dreta surt el sender que davalla a la Font Viva i a l'hostal de Can Boix. Cal estar atent al trencall no gaire evident. Continuem pujant amunt.
3 h 12 min. Sortim a una pista carenera que seguim per l'esquerra. En acabar-se la pista prenem un corriol fitat. A la dreta tenim l'agulla de la Presó.
3 h 20 min. Arribem a les Escales de Sant Honorat que ens permeten assolir la planura summital de la serra de Sant Honorat. Per sustentar el camí va caldre bastir un arc de suport.
3 h 25 min. Arribem a les restes de la capella de Sant Honorat (1062 m.) que només hi resten les 4 parets. A la llinda poder veure l'any 1725 i un escut. Resulta interessant continuar cap a l'extrem del serrat (3 h 30 min.) amb una espectacular visió de l'embassament d'Oliana, Aubenç, Turp ... amb un estimball als nostres peus de més de 200 metres. Al costat d'un munt de pedres hi ha un llibre de registre. La llibreta estava nova i la vam estrenar el Marcos i jo. Ens va fer molt il·lusió trobar aquests llibres que abans eren tan habituals però que darrerament han anat desapareixent de les nostres muntanyes.Davallem de la serra pel mateix camí (i únic).
3 h 50 min. Passem per davant del trencall que hem pujat. Continuem per la pista. Forta baixada.
3 h 59 min. Arribem a coll. Al costat encara es pot veure algun mur de l'antiga casa de la Serra. Per l'esquerra davallaríem a Castell-llebre. Anem per la dreta, cap a la propera roca de Rumbau. Als pocs metres trobem un trencall a l'esquerra (cartell mirador 1) que prenem. Sortim a la carena superior. Per arribar al cap de la Roca de Rumbau cal esgarrinxar-nos de valent fins assolim el cim(991 m. - 4 h 07 min). Davallem cap a la cruïlla de can Serra i tornem a pujar la pista costeruda cap a Sant Honorat.
4 h 23 min. Abandonem la pista i agafem el corriol a l'esquerra on hem arribat procedents del coll de Mu.
4 h 28 min. Abandonem el camí al coll de Mu i prenem a l'esquerra el que baixa a Font Viva. Les fites ens indiquem perfectament aquest trencall però cal estar atents. Baixem tot fent revolts envoltats de vegetació esponerosa. A la dreta veiem un corral habilitat en una balma.
4 h 48 min. Arribem a una cruïlla. Anem a la dreta per anar a cercar la Font Viva.
4 h 54 min. Font Viva, en mig de la salvatgia. D'aquí pren l'aigua l'hostal de Can Boix. L'any 1897 es va fer aquesta conducció però no pas amb tubs de plàstic sinó amb canaleres fetes de fusta. Encara se'n pot veure una al costat de la font.
5 h 07 min. Arribem a l'Hostal de Can Boix, tot completant aquest interessant itinerari excursionista.

Aproximació:
Anem per la carretera C-13 a la Seu d'Urgell. Passat el poble d'Oliana, a 2 kms, passem el pont del Segre. A l'esquerra surt la carretera a Peramola que prenem.
Cruilla que prenem a la dreta i a 4,5 km. de la carretera general trobem les instal·lacions de Can Boix.

1. Hola, caram, més cadenes... no fa pas gaire es pujava perfectament amb la muntanya neta voltant un xic per la dreta grimpant per fàcils còdols. Aiii, no sé pas on arribarem amb aquests equipaments a tort i a dret que apareixen com bolets.

Salut i muntanyes

Isaac

1. No et falta raó Isaac. Però fa uns anys (bastants) precisament en aquest lloc em vaig baixar perquè anava sol i no m'atrevia a continuar ja que no sabia si havia pas... Pitjo que la carena són les pistes, les motos, les marques innecessàries (en vaig trobar un fotimer d'esprai fúcsia que devia marcar una cursa) ... poc a poc anem convertint la muntanya en un parc urbà.