PER LES DOLOMITES DE LA JACETANIA

La Sierra d'Alano és una bella raconada que faltava al meu carnet excursionista... i he enganyat al Marcos Manceñido per anar-hi. Ens hem quedat sorpresos perquè els seus cingles ens ha recordat les Dolomites on vam anar fa dos anys. Tresquem pel que vam denominar les Dolomites de la Jacetània ... Paisagísticament ens ha encantar. L'endemà encara teníem forces per anar a fer el Castillo d'Acher - que expliquem en el post següent. Travessia de muntanya molt interessant i variada per la vall d'Hecho.
Dificultat:  Excursió amb forts desnivells.
Donem opció a fer tres cims, però si es vol, es pot fer sols la Penya Forca.
Desnivell:  1450 metres.
Distància:  12 km.
Inici i acabament: Casa forestal de la Selva d'Oza.
Temps total:   7 hores  30 minuts.

Al costat del petit refugi forestal de la Selva d'Oza (1140 m.) hi ha un cartell que ens indica l'inici de la sortida.
Anem enfosquits enmig d'una bella fageda. Els de secà sempre estem meravellats per la foscor de les fagedes que tenen un to màgic, com de conte. Anem pel barranc d'Estreviella.
40  min. Sortim del bosc i fem cap al pla de Salgoa (1508 m.) on veiem les atalaies que volem conquerir. Travessem la joliva esplanada.
1 h. Ens situem a l'extrem de Salgoa i remuntem per l'esquerra tot seguint fites  que ens indiquen un costerut viarany que ens duu a un replà superior (1 h 18 min - 1777 m.) on veiem l'accés a la collada de Lenito. Tenim sort hi encara hi ha alguna congesta de neu. La pujada és una dreta tartera que vista d'aquí abaix fa respecte, però la veritat és que es puja molt bé ja que el camí està molt fressat i el corriol és prou ferm. Podem anar mirant a la dreta la tartera per on baixarem a la tornada.

Una vintena d'isards ens donem la benvinguda a la contrada amb els seus saltirons
2 h 22 min. Assolim la collada de Lenito (2186 m.). Impressionant visió cap al sud amb les característiques dolines pròpies dels terrenys càrstics.
Anem cap a l'esquerra (est) seguint un viarany difuminat.
2 h 37 min. Cim del pic de Lenito (2319 m.) que s'aboca cap a la boca de l'Infierno. Cal destacar el proper Puntal de Lenito. Retornem sobre les nostres passes.
2 h 49 min. Collado de Lenito (2186 m.) pugem per l'altre vessant. Aviat perdem el sender, però no hi ha pèrdua ... amunt per herbei.
Després d'una ferma pujada, arribem a l'Achar de Forca (3 h 11 min. - 2387 m.) indicat per una solitària fita, poc rellevant. Seguim la cresta.
3 h 15 min. Collet - que anomenarem de Forca - (2362 m.). Anem pel sud i coronem el pic de la Peña Forca (2390 m.) amb un vèrtex. Nosaltres prenem - erroniament - per l'Achar de Forca - i creiem que la Penya està més a ponent. Baixem per la cresta i aviat ens quedem tallat. Cal baixar per una tartera i anar per una lleixa penjada que no genera confiança ja que les pedres en trepitjar-les patinen. Cal anar amb compte. Finalment arribem a la cresta i superem un parell de passos amb els braços i assolim aquesta darrera fita prou interessant, però sense nom. Un ramat de cabres ens ha indicat el camí a seguir (no és broma).
4 h 07 min. Assolim la cota 2389 m., sense nom,  però més interessant que les anteriors.
Retornem al collet de Forca però sense passar per Penya Forca.
4 h 25 min. Fem cap al collet de Forca (2362 m.) i baixem pel vessant nord. És dret i amb pedruscall però es deixa baixar. A sota hi ha una congesta de neu que ens facilita anar cap al collet del Rincón.
4 h 50 min. Coll de Rincón (2252 m.). Remuntem cap al Rincón d'Alano. Hi ha un tram costerut que sembla de lluny difícil. En arribar a peu de canal veiem que és molt més fàcil i trepem amunt amb bones preses.
5 h 10 min. Assolim el cim del Rincón d'Alano (2353 m.). Darrera fita de la present excursió. Des d'aquests cimals hem estat alatalian el Castillo d'Acher, el Bisaurin, el Puntal de Sescús cap a llevant. Més al nord destaca el Midi d'Osseau, el Balaitous, el Gran Facha, los Infiernos .... més propers, el Chipeta, Acherito, Ansabere o Petrachema, la Mesa de les 3 reyes.
Retornem al coll de Rincón (que és el segon baixant).
5 h 28 min. Coll de Rincón (2253 m.) que dóna accés a una canal pendent amb una inestable tartera. Cal baixar en compte, especialment si es va amb un grup nombrós. La tartera no és gens agradable, però eminentment pràctica.
6 h 07 min. Fem cap al sender de pujada que seguim.
6 h 16 min. Fi del pla superior, nou descens per les fites.
6 h 26 min. Pla de Salgoa.
7 h. 20 min. Refugi forestal de la Selva d'Oza (1140 m.).