EL PEDRÓS D'ALBATARREC

Quan tenia 13 anys des de l'institut veia una muntanya i vaig enganyar al meu company en Josep Roselló per anar-hi un dia. Aquell turó destacava en mig de la plana lleidatana. No sabia ni com es deia ni com s'arribava. Però nosaltres vam anar sempre encarats cap aquell tossal. Vam arribar al cim del Pedró d'Albatàrrec i una mica decebuts vam veure que darrera hi havia muntanyes més altes i llunyanes i que aquell matí no arribaríem.
Ara he tornat a pujar-hi i he vist que amb els anys he pujat a moltes d'aquelles muntanyes. Us explico la meva excursió tot sortint d'Albatàrrec.

Ens situem en el centre d’Albatàrrec  i prenem la carretera L-700 cap a Alfés.
0,1 km. Travessem el canal de Seròs.
0,35 km. Bifurcació de camins. Anem a l’esquerra cap a la partida del Tossal. Com a curiositat ens podem desviar a la dreta cap a un maset i anar a veure un búnquer de les defenses republicanes del front del Segre, sota una línia elèctrica.
Poc després hi ha un altre trencall i anem a la dreta.
0,6 km. Nova bifurcació. Anem a l’esquerra. Ens encarem cap al tossal del Pedrós que veiem enfront.
1,6 km. Pont sobre l’autovia.
2,5 km. Abandonem el camí principal per prendre un trencall a la dreta vers el Pedró. A l’esquerra hi ha unes cases de camp.
Poc després deixem el camí carreter i agafem un sender que s’enfila muntanya amunt.
2,7 km. Sortim a l’extrem nord del turó on havia un punt d’observació que domina la plana lleidatana. Anem per la carena.
2,8 km. Arribem al vèrtex geodèsic del Pedró (229 m.). Des d’aquí dalt veiem Lleida amb el teló de fons del Montsec, Albatàrrec, Montoliu, Alcarràs, Alpicat, el Montmaneu – la muntanya més alta del Segrià -, Sunyer, Alfés i en la llunyania la serra de Montsant i les muntanyes de Prades.
Tota la carena es plena de trinxeres i punts d'observació. Darrera del vèrtex hi ha un amagatall mig fet malbé.
Com encara tinc temps pujo al Tossal Petit (189 m.)que està davant encarat cap a Lleida. No té res d'especial sinó la d'oferir-nos una visió diferent.
Podem tornar per on hem vingut, o millor, anar en direcció contraria a cercar el canal d'Urgell. que passa pel  sud i que podrem seguir fins ben a prop del poble on qualsevol camí ens hi dura.

Dificultat: Baixa. L'orientació és molt senzilla ja que el veiem pràcticament des de la sortida.